dc.description.abstract | Sosiaalisia- ja vuorovaikutustaitoja pidetään nykyään yhä tärkeimpinä taitoina ja niiden merkitys ihmisten elämässä on kasvanut. Hyvät sosiaaliset taidot edistävät kokonaisvaltaista hyvinvointia, kun taas heikot sosiaaliset taidot voivat aiheuttaa erilaisia ongelmia ja heijastaa pitkälle aikuisikään saakka. (Määttä, Koivula, Huttunen, Paananen, Närhi, Savolainen & Laakso 2017, 7-8.)
Tavoitteena opinnäytetyöllä oli koostaa tietoa siitä, kuinka luovaa liikettä voidaan käyttää lapsen sosiaalisten taitojen kehityksen tukemiseen. Tarkoituksena oli selvittää, millaisilla interventioilla ja millaisille asiakasryhmille luovaa liikettä käytettiin sosiaalisten taitojen kehityksen tukemiseen, sekä millaisella koulutustaustalla interventioita ohjattiin.
Opinnäytetyön menetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Aineisto haettiin kansainvälisistä tietokannoista, joita olivat Academic Search Elite, CINAHL, Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development ja Health & Medical Collection. Systemaattisen tiedonhaun tuloksena aineistoksi valikoitui 6 (n=6) artikkelia. Artikkeleista neljä oli tieteellisiä tutkimuksia, yksi kirjallisuuskatsaus sekä yksi luovan liikkeen menetelmää kuvaileva artikkeli. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysia ohjaili Inhimillisen toiminnan malli (Kielhofner 2008).
Aineiston perusteella todettiin, että luovaa liikettä voidaan käyttää lapsen sosiaalisten taitojen kehityksen tukemiseen. Käytetyimpiä luovan liikkeen interventioita olivat erilaiset luovan tanssin interventiot ja interventioita käytettiin eniten autisminkirjon lasten kanssa. Interventioiden ohjaajat olivat ammatiltaan pääosin erityisopettajia, sekä eri alojen terapeutteja. | - |