Ajoneuvon sisäänpäin kääntyvän ovilehden alareunan tiivistysratkaisun kehitys
Leppäniemi, Sami; Poutanen, Pekka (2019)
Leppäniemi, Sami
Poutanen, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084554
Tiivistelmä
Tamware Oy:n johtoryhmä oli päättänyt käynnistää tuotekehitysprojektin uuden alatiivistysratkaisun kehittämiseksi sisäänpäin aukeaviin oviin, joita käytetään pääasiassa kaupunkibusseissa. Opinnäytetyössä tutkittiin ovilehden alareunan nykyistä tiivistystä ja ratkottiin siihen liittyviä ongelmia. Suurimpia ongelmia olivat alatiivistyksen aiheuttamat rajoitteet ovien aukeamiseen, vanhanaikainen muotoilu, toiminnallisuuden epävarmuus ja säädön puute. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan mekanismin ja tarvittavien kumi- ja alumiiniprofiilien suunnittelua. Toimittajien valinnat, kustannuslaskelma ja lujuuslaskenta jätettiin pois opinnäytetyöstä. Ongelmien ratkaisemiseksi luotiin erilaisia konsepteja, jotka arvosteltiin painottamalla tärkeimpiä ominaisuuksia. Parhaasta konseptista kehitettiin prototyyppi toiminnallisuuden testaamiseksi. Suunnittelussa otettiin huomioon alumiiniprofiilien suunnitteluperiaatteet, ajoneuvokäytön korroosiolle altistava ympäristö ja soveltuvuus kaikkiin tuleviin ovilehtiin. Lopputuote viimeisteltiin ajoneuvovalmistajan teollisten muotoilijoiden palautteen perusteella. Varsinainen tuotetestaus suoritettiin vasta opinnäytetyön julkaisun jälkeen projektin aikataulusta johtuen.
Kehitystyön tuloksena saatiin ratkaistua tutkimuksessa löydettyjä ongelmia ja suunniteltua tuotantokelpoinen tuote, joka korvaa aiemman ratkaisun kaikissa tulevissa sisäänpäin aukeavissa ovissa. Patenttitutkimuksessa selvisi, että tiivisteen säätöön keksitty toiminto olisi voinut olla patentoitavissa. Pienellä jatkojalostuksella ratkaisu olisi voinut tuoda tarpeeksi uutuusarvoa, joka olisi mahdollistanut patentin hakemista. Tarkoituksena ei kuitenkaan ollut suunnitella patentoitavaa tuotetta, joten jatkokehitystä ei tehty. Pikamallinnetun prototyypin testauksella saatiin varmistettua osien yhteensopivuus ja mekanismin toiminnallisuus. Asiakasyrityksen suunnittelijoiden ja komponenttivalmistajien asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella saatiin kehitettyä lopputulos, joka vastaa toiminnallisuudeltaan vaatimuksia ja on muotoilultaan nykyaikainen.
Vertailemalla vanhaa ja uutta tiivistysratkaisua tultiin siihen johtopäätökseen, että kehitetty ratkaisu vastaa paremmin nykypäivän ajoneuvovalmistajien ja joukkoliikenteen tiukentuneita vaatimuksia sekä standardeja. Huolellisesti laaditulla laskennallisella suunnittelulla voitaisiin saada komponenttien rakenteista kevyempiä ja pienennettyä valmistuskustannuksia. Komponenteissa hyödynnettiin pääosin aiemmin hyviksi todettuja materiaaleja ja toimittajia, mutta tarkemmalla materiaalien analysoinnilla ja toimittajien tutkimisella olisi voitu laskea kustannuksia. Opinnäytetyön aikana tehdyt laskelmat ja valmistuspiirustukset luovutetaan ainoastaan Tamware Oy:n käyttöön. Suunnitellun tuotteen sarjatuotanto on tarkoitus käynnistää vuoden 2019 aikana.
Kehitystyön tuloksena saatiin ratkaistua tutkimuksessa löydettyjä ongelmia ja suunniteltua tuotantokelpoinen tuote, joka korvaa aiemman ratkaisun kaikissa tulevissa sisäänpäin aukeavissa ovissa. Patenttitutkimuksessa selvisi, että tiivisteen säätöön keksitty toiminto olisi voinut olla patentoitavissa. Pienellä jatkojalostuksella ratkaisu olisi voinut tuoda tarpeeksi uutuusarvoa, joka olisi mahdollistanut patentin hakemista. Tarkoituksena ei kuitenkaan ollut suunnitella patentoitavaa tuotetta, joten jatkokehitystä ei tehty. Pikamallinnetun prototyypin testauksella saatiin varmistettua osien yhteensopivuus ja mekanismin toiminnallisuus. Asiakasyrityksen suunnittelijoiden ja komponenttivalmistajien asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella saatiin kehitettyä lopputulos, joka vastaa toiminnallisuudeltaan vaatimuksia ja on muotoilultaan nykyaikainen.
Vertailemalla vanhaa ja uutta tiivistysratkaisua tultiin siihen johtopäätökseen, että kehitetty ratkaisu vastaa paremmin nykypäivän ajoneuvovalmistajien ja joukkoliikenteen tiukentuneita vaatimuksia sekä standardeja. Huolellisesti laaditulla laskennallisella suunnittelulla voitaisiin saada komponenttien rakenteista kevyempiä ja pienennettyä valmistuskustannuksia. Komponenteissa hyödynnettiin pääosin aiemmin hyviksi todettuja materiaaleja ja toimittajia, mutta tarkemmalla materiaalien analysoinnilla ja toimittajien tutkimisella olisi voitu laskea kustannuksia. Opinnäytetyön aikana tehdyt laskelmat ja valmistuspiirustukset luovutetaan ainoastaan Tamware Oy:n käyttöön. Suunnitellun tuotteen sarjatuotanto on tarkoitus käynnistää vuoden 2019 aikana.