Satujen käyttö varhaiskasvatuksen tunnekasvatuksessa
Ali-Lekkala, Anu (2019)
Ali-Lekkala, Anu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084568
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee satujen käyttöä varhaiskas-vatuksen tunnekasvatuksessa. Työelämän yhteistyökumppanina oli etelä-suomalaisen kaupungin varhaiskasvatuspalvelu. Työn tavoitteena oli tuot-taa keinoja varhaiskasvatukseen tunnekasvatuksen tueksi satuja hyödyn-täen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on opas, jossa on erilaisia toimintaohjeita lasten tunnekasvatukseen. Tutkimuskysymykset olivat ”Miten satuja voidaan käyttää tunnekasvatuksessa varhaiskasvatuk-sessa” ja ”Millä keinoin tunnetaitoja voidaan harjoitella satujen avulla”.
Satujen hyödyntäminen tunnekasvatuksessa on kannattavaa, sillä lapsi voi samaistua sadun henkilöiden tunteisiin ja tilanteisiin. Monesti lapsen omassa elämässä tilanteet, joissa pitäisi esimerkiksi huomioida muiden tunteita, tuovat omat tunteet niin voimakkaasti pintaan, että toisen osa-puolen tunteiden hahmottaminen hankaloituu. Kun näitä tilanteita harjoi-tellaan ja pohditaan etukäteen, on tunnetaitojen käyttöönotto reaalitilan-teessa helpompaa. Lisäksi satujen avulla on turvallista käsitellä hankalia-kin asioita, kuten pelkoja, suruja ja ahdistusta. Hyvin tärkeänä osana tun-nekasvatusta on aikuisen tuki ja mallittaminen. Lapselle tulee tehdä sel-väksi kaikkien tunteiden olevan sallittuja ja hyväksyttyjä, mutta niistä seu-ranneet teot on opittava hallitsemaan. Vihainen saa olla, muttei saa lyö-dä.
Opinnäytetyötä varten tehtiin pienimuotoinen kyselytutkimus yhdessä päiväkodissa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien ko-kemuksia lasten tunnetaitojen haasteista ja haastavista tunnetilanteista, sen avulla opinnäytetyö vastaa paremmin työelämän tarpeisiin. Liitteenä olevassa oppaassa on lyhyesti kerrottu tunnetaidoista ja se sisältää toi-minnallisia harjoituksia sekä listauksen eri tarpeisiin soveltuvista kuvakir-joista.
Satujen hyödyntäminen tunnekasvatuksessa on kannattavaa, sillä lapsi voi samaistua sadun henkilöiden tunteisiin ja tilanteisiin. Monesti lapsen omassa elämässä tilanteet, joissa pitäisi esimerkiksi huomioida muiden tunteita, tuovat omat tunteet niin voimakkaasti pintaan, että toisen osa-puolen tunteiden hahmottaminen hankaloituu. Kun näitä tilanteita harjoi-tellaan ja pohditaan etukäteen, on tunnetaitojen käyttöönotto reaalitilan-teessa helpompaa. Lisäksi satujen avulla on turvallista käsitellä hankalia-kin asioita, kuten pelkoja, suruja ja ahdistusta. Hyvin tärkeänä osana tun-nekasvatusta on aikuisen tuki ja mallittaminen. Lapselle tulee tehdä sel-väksi kaikkien tunteiden olevan sallittuja ja hyväksyttyjä, mutta niistä seu-ranneet teot on opittava hallitsemaan. Vihainen saa olla, muttei saa lyö-dä.
Opinnäytetyötä varten tehtiin pienimuotoinen kyselytutkimus yhdessä päiväkodissa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien ko-kemuksia lasten tunnetaitojen haasteista ja haastavista tunnetilanteista, sen avulla opinnäytetyö vastaa paremmin työelämän tarpeisiin. Liitteenä olevassa oppaassa on lyhyesti kerrottu tunnetaidoista ja se sisältää toi-minnallisia harjoituksia sekä listauksen eri tarpeisiin soveltuvista kuvakir-joista.