Inkluderande idrott: En kvalitativ undersökning om jämställdhet och jämlikhet med finlandssvenska idrottstränare och -föreningar.
Norrgrann, Saara (2019)
Norrgrann, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084576
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att uppmärksamma betydelsen av att arbeta med inkluderingsfrågor inom idrotten. Genom kvalitativa intervjuer med idrottstränare i Svenskfinland undersöker jag hur idrottstränare och -föreningar arbetar med jämställdhets- och jämlikhetsfrågor. Undersökningen består av intervjuer med sex stycken tränare, varav tre är från lagidrott och tre är från individuell idrott. Examensarbetet är gjort i samarbete med Folkhälsans projekt Trygga relationer inom idrott.
I examensarbetet diskuterar jag bakgrunden till hur idrotten har formats idag. Den teoretiska referensramen behandlar konstruktioner av genus, inkludering och delaktighet, samt normkritiskt ledarskap. Med stöd av teorierna utformas en frågemanual och i analysen använder jag mig av teoretisk tolkning.
Eftersom antalet respondenter är begränsade till sex stycken, kan jag inte göra alltför generaliserande slutsatser. Den slutsatsen som jag har gjort baserad på dessa intervjuer är att tränare och föreningar inte har specifika strategier för jämställdhets- och jämlikhetsfrågor, men att varje förening och tränare har något eller några specifika faktorer som främjar arbetet. The purpose of this thesis is to highlight the importance of working with inclusion issues in sport. Through qualitative interviews with sport coaches in the Swedish-speaking Finland, I want to investigate how coaches and sport clubs work with gender and equality issues. The survey comprises of interviews with six coaches, including three from team sports and three from individual sports. This thesis is written in collaboration with Folkhälsan’s project Trygga relationer inom idrott (= Safe relationships in sports).
In my thesis, I discuss the history that has shaped the sport to what it is today. The theoretical framework deals with constructions of gender, inclusion, participation, and norm critical leadership. Based on theories, I have made a questionnaire and the analysis is done by theoretical interpretation.
As the number of respondents is limited to six, I cannot make overall generalisations. Based on these interviews, I have made the conclusion that sport coaches and clubs do not have specific strategies for gender and equality issues. However, each club and coach have one or a few specific factors that promote the equality work.
I examensarbetet diskuterar jag bakgrunden till hur idrotten har formats idag. Den teoretiska referensramen behandlar konstruktioner av genus, inkludering och delaktighet, samt normkritiskt ledarskap. Med stöd av teorierna utformas en frågemanual och i analysen använder jag mig av teoretisk tolkning.
Eftersom antalet respondenter är begränsade till sex stycken, kan jag inte göra alltför generaliserande slutsatser. Den slutsatsen som jag har gjort baserad på dessa intervjuer är att tränare och föreningar inte har specifika strategier för jämställdhets- och jämlikhetsfrågor, men att varje förening och tränare har något eller några specifika faktorer som främjar arbetet.
In my thesis, I discuss the history that has shaped the sport to what it is today. The theoretical framework deals with constructions of gender, inclusion, participation, and norm critical leadership. Based on theories, I have made a questionnaire and the analysis is done by theoretical interpretation.
As the number of respondents is limited to six, I cannot make overall generalisations. Based on these interviews, I have made the conclusion that sport coaches and clubs do not have specific strategies for gender and equality issues. However, each club and coach have one or a few specific factors that promote the equality work.