Vårdväskan Pedprep: Utveckling av förberedande verksamhet för barnpatienter
Fredriksson, Nicole (2019)
Fredriksson, Nicole
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094635
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att utveckla en vårdväska, som kan vara en del av den förberedande verk-samheten för barn inom sjukvården. Examensarbetet är en del av Arcadas projekt: Lek, le och trivs. Projektets ansvarspersoner är Ira Jeglinsky-Kankainen, Annikki Arola och Denice Haldin. Projektet samarbetar med välgörenhetsföreningen Liv rf. Arbetet skrivs enligt Arcadas etiska riktlinjer. Detta är ett verksamhetsinriktat arbete som resulterar i en produkt. Produkten är en väska, som innehåller medi-cinsk utrustning barn kan leka med och därmed förbereda sig inför t.ex. olika vårdingrepp. I examensar-betets inledning och bakgrund behandlas problematiken med barns rädslor inför sjukvården, olika sjuk-husrelaterade rädslor, hur barn bearbetar rädslor, leken som copingstrategi och den förberedande verk-samhetens betydelse för barn. I kapitlen motiveras varför produkten Pedprep skulle behövas inom om-rådet. Katie Erikssons omvårdnadsteori ”Ansa, leka och lära” fungerar som teoretisk referensram i arbe-tet och som en värdegrund för slutprodukten vårdväskan Pedprep. Lundeqvists bok Design- och pro-duktutveckling (1995) och ASUB-modellen Lundeqvist beskriver används som metoder i produktut-vecklingen. Metoden förtydligas med figurer. ASUB-modellen används som verktyg för att systema-tiskt bestämma innehållet i väskan. I processen utnyttjas examensarbetets frågeställningar. Innehållet i väskan bestäms utgående från vilka rädslor barn uppvisar inför olika vårdåtgärder och produkter som används inom sjukvården. Materialet för evidensen är funnen i litteratur och studier. Materialet är för-handsgranskat. Databaser som används är Ovidnursing collection 1, Pubmed, EBSCO och Pediatric nursing. Resultatet beskrivs och presenteras visuellt i form av fotografier, tabeller och en skiss. Utvär-deringen av väskans innehåll sker i mikroskala med ASUB-modellen. I arbetet nämns 43 olika rädslor av vilka 25 stycken uppfyller frågeställningarna. Nio av rädslorna kan inte beaktas i innehållet för att dellösningarna underkändes i utvärderingen. Vidare utvärderar fyra barn från skribentens närkrets inne-hållet i väskan. Barnen ger även önskemål om hur skalet kan se ut. Barnen är nöjda med innehållet i väskan, och de anser de fått mera kunskap och de önskar att få leka med produkten igen. Begränsningar i arbetet var att innehållet barnen lekte med inte var i barnstorlek och att barnen inte intervjuats efter vård, vilket lämnar det oklart om just denna prototyp är fungerande trots att litteraturen tyder på att den skulle fungera.