Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Aikuisen sensitiivisyys lapsen kohtaamisessa varhaiskasvatuksessa

Nieminen, Kaisa (2019)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö.pdf (341.4Kt)
Lataukset: 


Nieminen, Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084623
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä varhaiskasvattajien mielestä lapsen sensitiivinen kohtaaminen tarkoittaa ja mikä mahdollistaa lapsen sensitiivisen kohtaamisen varhaiskasvatuksen arjessa sekä mitkä tekijät ovat esteenä lapsen sensitiivisen kohtaamisen toteutumiselle.

Teoriataustana käytettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, varhaiskasvatuslakia ja lasten oikeuksia. Teoriaosuudessa määriteltiin vuorovaikutus, sensitiivisyys ja se, mitä lähteiden mukaan tarkoittaa lapsen sensitiivinen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa.

Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, johon osallistui pirkanmaalaisen kaupungin kaksi varhaiskasvatusyksikköä. Tutkimukseen vastattiin kirjallisesti kyselylomakkeella, jossa oli kolme avointa kysymystä. Vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.

Tutkimustulosten mukaan kasvattajat ajattelivat lapsen sensitiivisen kohtaamisen olevan aitoa läsnäoloa, lapsen tasolle asettumista ja kuuntelemista. Sensitiivistä aikuista pidettiin turvallisena ja ymmärtävänä. Kasvattajan tuli osata lukea lapsen ilmeitä, eleitä ja aloitteita. Sensitiivistä kohtaamista edistivät aikuisen positiivinen asenne, kiireettömyys, pieni ryhmäkoko ja pienryhmätoiminta. Sensitiivisen kohtaamisen esteenä mainittiin kiire, suuret ryhmäkoot, henkilökuntavajaus sekä työntekijöiden vaihtuvuus. Hyvä vuorovaikutus ja kasvattajan sensitiivinen tapa kohdata lapsi ovat laadukkaan varhaiskasvatuksen peruspilareita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste