Digitaalisen ja perinteisen markkinoinnin vertailu sekä markkinointiviestinnän tavoittavuus Yritys X:ssä
Äijö, Pilvi (2019)
Äijö, Pilvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114872
Tiivistelmä
Digitalisoituneet toiminnot ovat tulleet osaksi lähes kaikkien yritysten toimintaa, mutta samalla myöskin perinteisen markkinoinnin keinot hallitsevat edelleen vahvasti tietyillä toimialoilla, etenkin kampanjoinnissa. Asiakkaan rooli markkinointiviestinnässä on muuttunut, kun markkinoinnista on tullut enemmän vuorovaikutteista kuin yksipuoleista viestintää. Kaiken hallitseminen samanaikaisesti ei kuitenkaan välttämättä ole kovin helppoa organisaatioille, entistä laajempien ja jopa rajattomien markkinointimahdollisuuksien vuoksi.
Tämä opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona valtakunnalliselle asuntojen omistajalle ja rakennuttajalle, Yritys X:lle. Lähtökohtana on vertailla digitaalisen ja perinteisen markkinoinnin eroavaisuuksia. Teoreettinen viitekehys pohjautuu digitaalisen sekä perinteisen markkinoinnin käsitteisiin ja ominaisuuksiin sekä syventyy tarkemmin merkittävimpiin muotoihin ja tärkeimpiin kanaviin. Työssä tutkitaan myös markkinointiviestinnässä lähivuosina tapahtunutta digitaalista murrosta, mediamainonnan muutoksia sekä niiden vaikutuksia nykyiseen markkinoinnin tilanteeseen.
Työn empiirinen osa toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena kyselytutkimuksena joulukuun 2018 sekä tammikuun 2019 aikana. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol -kyselyä. Kyselytutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa Yritys X:n potentiaalisten asiakkaiden eri medioiden käyttötottumuksista sekä tämänhetkisen markkinoinnin toimivuudesta kyseiselle kohderyhmälle. Lisäksi empiirisessä osassa tutkitaan sekundääridataa Yritys X:n toteutuneesta bannerikampanjasta.
Tutkimustuloksista ilmenee, että digiaikakaudella markkinointiviestintä tiettyjen perinteisten massamedioiden avulla toimii edelleen, erityisesti vanhemmille ikäryhmille kohdistettuna. Parhaiten markkinointi toimii monimuotoisena ja integroituna kokonaisuutena, johon on yhdistetty strategisten tavoitteiden mukaisesti sekä perinteistä että digitaalista markkinointia.
Tämä opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona valtakunnalliselle asuntojen omistajalle ja rakennuttajalle, Yritys X:lle. Lähtökohtana on vertailla digitaalisen ja perinteisen markkinoinnin eroavaisuuksia. Teoreettinen viitekehys pohjautuu digitaalisen sekä perinteisen markkinoinnin käsitteisiin ja ominaisuuksiin sekä syventyy tarkemmin merkittävimpiin muotoihin ja tärkeimpiin kanaviin. Työssä tutkitaan myös markkinointiviestinnässä lähivuosina tapahtunutta digitaalista murrosta, mediamainonnan muutoksia sekä niiden vaikutuksia nykyiseen markkinoinnin tilanteeseen.
Työn empiirinen osa toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena kyselytutkimuksena joulukuun 2018 sekä tammikuun 2019 aikana. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol -kyselyä. Kyselytutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa Yritys X:n potentiaalisten asiakkaiden eri medioiden käyttötottumuksista sekä tämänhetkisen markkinoinnin toimivuudesta kyseiselle kohderyhmälle. Lisäksi empiirisessä osassa tutkitaan sekundääridataa Yritys X:n toteutuneesta bannerikampanjasta.
Tutkimustuloksista ilmenee, että digiaikakaudella markkinointiviestintä tiettyjen perinteisten massamedioiden avulla toimii edelleen, erityisesti vanhemmille ikäryhmille kohdistettuna. Parhaiten markkinointi toimii monimuotoisena ja integroituna kokonaisuutena, johon on yhdistetty strategisten tavoitteiden mukaisesti sekä perinteistä että digitaalista markkinointia.