Verkkokaupan markkinointisuunnitelma : Case Sammallammas
Järvinen, Laura (2019)
Järvinen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli markkinointisuunnitelman tekeminen taidekäsityöläiselle verkkokaupankäyntiä varten. Asiakkaana työssä oli Sammallammas, huovutettuihin design-sisustustuotteisiin keskittyvä yritys. Yrityksellä ei ole kivijalkaliikettä ja verkkokaupankäynti on aluillaan. Sammallammas oli mukana Verkkovirtaa Ylä-Pirkanmaalle -hankkeessa talvella 2017-2018.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yritykselle konkreettisia työkaluja yrityksen tuotteiden markkinointiin esimerkiksi vuosikellon/somekalenterin muodossa. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin yhteen asiakkaan valitsemaan tuotteeseen, huovutettuun kettu-viinikuuleriin, ja sen markkinointiin verkkoalustoissa.
Suunnitelmassa käytiin läpi verkkosivujen merkitys ja konkreettiset markkinoinnin toimenpiteet yleisimmissä sosiaalisen median alustoissa. Työssä keskityttiin lähinnä sellaisiin työkaluihin, joiden käyttäminen on yrittäjälle ilmaista tai hyvin edullista, koska tiedossa ei ollut markkinointiin käytössä olevaa budjettia. Lisäksi suunnitelmassa tutustuttiin verkon eri myyntiportaaleihin, sisustusalan aikakauslehtiin ja esimerkiksi bloggaajayhteistyöhön.
Konkreettisena työkaluna yritykselle toimitettiin myös vuosikellon muotoon rakennettu sosiaalisen median päivityskalenteri, jonka yrittäjä voi ottaa välittömästi käyttöön, sekä esimerkkiteksti kettukuulerin tarinallistamista ajatellen.
Yksityisyrittäjän resurssit markkinointiin ovat rajalliset. Onkin järkevää valita kohderyhmät huomioiden vain muutama markkinointikanava, joihin keskittyä. Sammallampaan kohderyhmä, 35-50-vuotiaat naiset, ovat aktiivisia Facebookin ja Instagramin käyttäjiä, joten markkinoinnin toimenpiteet kannattaa suunnata näihin kanaviin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yritykselle konkreettisia työkaluja yrityksen tuotteiden markkinointiin esimerkiksi vuosikellon/somekalenterin muodossa. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin yhteen asiakkaan valitsemaan tuotteeseen, huovutettuun kettu-viinikuuleriin, ja sen markkinointiin verkkoalustoissa.
Suunnitelmassa käytiin läpi verkkosivujen merkitys ja konkreettiset markkinoinnin toimenpiteet yleisimmissä sosiaalisen median alustoissa. Työssä keskityttiin lähinnä sellaisiin työkaluihin, joiden käyttäminen on yrittäjälle ilmaista tai hyvin edullista, koska tiedossa ei ollut markkinointiin käytössä olevaa budjettia. Lisäksi suunnitelmassa tutustuttiin verkon eri myyntiportaaleihin, sisustusalan aikakauslehtiin ja esimerkiksi bloggaajayhteistyöhön.
Konkreettisena työkaluna yritykselle toimitettiin myös vuosikellon muotoon rakennettu sosiaalisen median päivityskalenteri, jonka yrittäjä voi ottaa välittömästi käyttöön, sekä esimerkkiteksti kettukuulerin tarinallistamista ajatellen.
Yksityisyrittäjän resurssit markkinointiin ovat rajalliset. Onkin järkevää valita kohderyhmät huomioiden vain muutama markkinointikanava, joihin keskittyä. Sammallampaan kohderyhmä, 35-50-vuotiaat naiset, ovat aktiivisia Facebookin ja Instagramin käyttäjiä, joten markkinoinnin toimenpiteet kannattaa suunnata näihin kanaviin.