Lääkitysturvallisuuden parantaminen osallistamalla potilas: Toimintamallin kehittäminen
Yakinlar, Kirsi (2019)
Yakinlar, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104828
Tiivistelmä
Lääkehoidon aiheuttamista vakavista haitoista suurin osa voitaisiin estää tunnistamalla vaarat ja suunnittelemalla suojamekanismit käyttöprosesseihin. Keskeistä on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten toteuttama ja hallitsema turvallinen lääkehoito. Lääkehoidon kaksoistarkastus on yksi vakioitu toimintatapa vähentää poikkeamia, mutta tutkimusnäyttö sen hyödyistä on puutteellista. Potilaiden osallistumista potilasturvallisuuden parantamiseksi tunnustetaan entistä useammin keskeisenä tekijänä terveydenhuollon prosessien uudelleensuunnittelussa. Ottamalla potilas paremmin mukaan lääkehoidon toteutukseen voidaan poikkeamien määrää mahdollisesti vähentää.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Keski-Suomen keskussairaalan päiväsairaalassa. Tarkoituksena oli parantaa lääkitysturvallisuutta osallistamalla potilas lääkehoitoonsa. Tavoitteena oli kehittää toimintamalli, jonka avulla potilaan osallistuminen lääkehoitoonsa mahdollistetaan. Aineisto kerättiin Learning cafe -työpajoista, joita järjestettiin kolmen viikon välein yhteensä kolme tapaamista. Kehittämistyö eteni toimintatutkimusta mukaillen ja saatu aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen.
Kehittämistyössä hoitohenkilöstö muodosti yhteisen näkemyksen lääkehoidon riskivaiheista infuusiohoidon aikana, potilaan osallisuutta omaan lääkehoitoonsa edistävistä ja estävistä tekijöistä sekä toimintamallin potilaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Tuotoksena syntyi osallistamiskortti lääkehoidon turvallisuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Keski-Suomen keskussairaalan päiväsairaalassa. Tarkoituksena oli parantaa lääkitysturvallisuutta osallistamalla potilas lääkehoitoonsa. Tavoitteena oli kehittää toimintamalli, jonka avulla potilaan osallistuminen lääkehoitoonsa mahdollistetaan. Aineisto kerättiin Learning cafe -työpajoista, joita järjestettiin kolmen viikon välein yhteensä kolme tapaamista. Kehittämistyö eteni toimintatutkimusta mukaillen ja saatu aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen.
Kehittämistyössä hoitohenkilöstö muodosti yhteisen näkemyksen lääkehoidon riskivaiheista infuusiohoidon aikana, potilaan osallisuutta omaan lääkehoitoonsa edistävistä ja estävistä tekijöistä sekä toimintamallin potilaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Tuotoksena syntyi osallistamiskortti lääkehoidon turvallisuuden parantamiseksi.