Improving the digital presence of a local newspaper : case Perniönseudun Lehti
Poutanen, Onni (2019)
Poutanen, Onni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165051
Tiivistelmä
Digitaalisessa maailmassa yritykset eivät enää kilpaile vain tuotteiden kanssa, vaan sisällön ja ympäröivien palveluiden avulla. Sisällön tuottaminen on jatkuva toistuva prosessi, joka tarvitsee jatkuvaa kertaamista.
Digitaaliset sanomalehdet ja internet yleisesti ovat suurimpia informaation lähteitä nykyaikana. Ihmiset saattavat etsiä verkosta jotain tiettyä, tai vain seikkailla toivoen törmäävänsä johonkin tarpeeksi kiinnostavaan. Monet yritykset toivovat kiinnostavan sisällön avulla herättävänsä ihmisten huomion, ja lopulta muodostavansa uusia asiakassuhteita.
Perniönseudun Lehden tapauksessa yritys on luonut jo vakaan digitaalisen ympäristön. Se ei kuitenkaan ole saavuttanut haluttuja tuloksia. Sen vuoksi verkkosivu ja digitaalinen sisältö yleisesti otettiin tarkkailun kohteeksi. Yritys toivoi saavuttavansa kaksi asiaa: enemmän kävijöitä sivustolle ja yleisesti enemmän näkyvyyttä. Muita samankaltaisia paikallislehtiä tarkasteltiin erilaisten standardien löytämiseksi.
Tutkimusta lähestyttiin kvantitatiivisen tutkimuksen näkökulmasta, käyttäen kyselyä pääasiallisena ensisijaisen datan keruumenetelmänä. Kysely jaettiin avoimesti käyttäen yrityksen omia kanavia, joka rajoitti vastaajat Facebook-seuraajiin ja yrityksen verkkosivuilla kävijöihin. Yrityksen työntekijöitä myös haastateltiin paremman käsityksen saavuttamiseksi ja tutkimuksen tavoitteiden määrittämiseksi.
Tulokset paljastivat muutamia parannusta kaipaavia kohtia. Verkkosivujen ulkoasu ja verkkosivujen sisältö saivat eniten kritiikkiä ja toisaalla sosiaalisen median käyttö keräsi positiivista huomiota. Yhteenvedossa suositeltiin muutamia toimia asioiden parantamiseksi. Yrityksen tulisi pyrkiä parantamaan verkkosivujen ulkoasu ja varmistamaan että kiinnostuneet löytävät tiensä verkkosivuille. In the digital world companies are competing not only with their products, but with content and services built around it. Creating content and keeping it interesting is an ongoing iterative process, which needs constant reviewing.
Digital newspapers and the internet in general are one of the main sources of information on the modern era. People go online to search specifically for something or “surf” around hoping to find something intriguing to consume. Many companies hope that they attract the consumer with their content, and ultimately gain new customers.
In case of Perniönseudun Lehti, the company has established a solid digital presence, but it in some aspects has not achieved desired results. The website and digital content overall was taken under examination, case company wanted to achieve couple of things: more visitors to the site and overall more visibility. Some other local newspaper with similar profile were benchmarked, to find out what is the industry standard.
The research was approached with quantitative data collection method, using questionnaire as main primary data collection tool. Questionnaire was openly distributed using the company’s own channels, limiting respondents to people who either follow the paper on Facebook or visit the website. Company employees were also interviewed to gain insight and opinions on the objectives of this research.
The results indicated some places for improvement. The website’s appearance, use of social media and content delivered on the site received most feedback. In conclusion a suggestion for improvement was done. Company should take action to improve the appearance of the website and develop practices to make sure that interested people find their way there.
Digitaaliset sanomalehdet ja internet yleisesti ovat suurimpia informaation lähteitä nykyaikana. Ihmiset saattavat etsiä verkosta jotain tiettyä, tai vain seikkailla toivoen törmäävänsä johonkin tarpeeksi kiinnostavaan. Monet yritykset toivovat kiinnostavan sisällön avulla herättävänsä ihmisten huomion, ja lopulta muodostavansa uusia asiakassuhteita.
Perniönseudun Lehden tapauksessa yritys on luonut jo vakaan digitaalisen ympäristön. Se ei kuitenkaan ole saavuttanut haluttuja tuloksia. Sen vuoksi verkkosivu ja digitaalinen sisältö yleisesti otettiin tarkkailun kohteeksi. Yritys toivoi saavuttavansa kaksi asiaa: enemmän kävijöitä sivustolle ja yleisesti enemmän näkyvyyttä. Muita samankaltaisia paikallislehtiä tarkasteltiin erilaisten standardien löytämiseksi.
Tutkimusta lähestyttiin kvantitatiivisen tutkimuksen näkökulmasta, käyttäen kyselyä pääasiallisena ensisijaisen datan keruumenetelmänä. Kysely jaettiin avoimesti käyttäen yrityksen omia kanavia, joka rajoitti vastaajat Facebook-seuraajiin ja yrityksen verkkosivuilla kävijöihin. Yrityksen työntekijöitä myös haastateltiin paremman käsityksen saavuttamiseksi ja tutkimuksen tavoitteiden määrittämiseksi.
Tulokset paljastivat muutamia parannusta kaipaavia kohtia. Verkkosivujen ulkoasu ja verkkosivujen sisältö saivat eniten kritiikkiä ja toisaalla sosiaalisen median käyttö keräsi positiivista huomiota. Yhteenvedossa suositeltiin muutamia toimia asioiden parantamiseksi. Yrityksen tulisi pyrkiä parantamaan verkkosivujen ulkoasu ja varmistamaan että kiinnostuneet löytävät tiensä verkkosivuille.
Digital newspapers and the internet in general are one of the main sources of information on the modern era. People go online to search specifically for something or “surf” around hoping to find something intriguing to consume. Many companies hope that they attract the consumer with their content, and ultimately gain new customers.
In case of Perniönseudun Lehti, the company has established a solid digital presence, but it in some aspects has not achieved desired results. The website and digital content overall was taken under examination, case company wanted to achieve couple of things: more visitors to the site and overall more visibility. Some other local newspaper with similar profile were benchmarked, to find out what is the industry standard.
The research was approached with quantitative data collection method, using questionnaire as main primary data collection tool. Questionnaire was openly distributed using the company’s own channels, limiting respondents to people who either follow the paper on Facebook or visit the website. Company employees were also interviewed to gain insight and opinions on the objectives of this research.
The results indicated some places for improvement. The website’s appearance, use of social media and content delivered on the site received most feedback. In conclusion a suggestion for improvement was done. Company should take action to improve the appearance of the website and develop practices to make sure that interested people find their way there.