Terveydenhuollon toimintamalli Turun vastaanottokeskuksessa : Pansion toimipiste
Kallioinen, Johanna (2019)
Kallioinen, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165433
Tiivistelmä
Turvapaikanahakijoilla ei ole samoja oikeuksia terveyteen kuin suomalaisilla, mutta vastaanottolailla pyritään turvaamaan välttämätön terveys kaikille Suomessa oleskeleville. Vastaanottokeskusten tehtävänä onkin tarjota palveluita, jotka tukevat turvapaikanhakijan terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä turvapaikkaprosessin aikana ja sen jälkeen.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli parantaa turvapaikanhakijoiden terveydenhuoltoa sekä hoitohenkilökunnan kliinistä osaamista ja työssäjaksamista yhtenäistämällä terveydenhuollon toimintaohjeita. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kuvata toimintamalli, jonka avulla terveyspalvelut vastaanottokeskuksessa toteutetaan jatkuvasti tasalaatuisena, yhdenvertaisena ja systemaattisena hoitohenkilökunnasta riippumatta.
Projektin kehittämismenetelmät olivat terveydenhuollon prosessien kuvaus, toimintamallin laadinta, IMS-toimintajärjestelmän käyttöönotto, kehittävä vertaiskäynti, toimintamallin arviointi työpajassa ja kehitystarpeiden määrittäminen sekä toimintamallin käytön juurruttaminen.
Terveydenhuollon toimintamalli laadittiin IMS-toimintajärjestelmään prosessikuvauksina, jotka sisältävät prosessikaaviot ja toimintaohjeet. Kehitysprojektin aikana kuvattiin terveydenhuollon ydinprosessit, joita ovat maahantulotarkastus ja akuuttivastaanotto sekä luotiin niiden toteutusta tukevat toimintaohjeet.
Toimintamalli juurrutetaan hoitajan arkityökaluksi päivittämällä ja kehittämällä sitä vastaamaan hoitajien tarpeita. Akuuttivastaanoton prosessia tulisi muokata siten, että asiakas saa terveydenhuoltolain (1326/2010) vaatimusten mukaisesti terveydenhuollon ammattilaisen arvion ja hoidon arkisin ilmoitettuna aikana välittömästi.
Toimintamalli täyttää sille asetetut eettiset arviointikriteerit hyvin. Toimintamalli pyrkii turvaaman yksilön oikeuden terveyteen. Toimintamallilla onnistuttiin luomaan tasalaatuiset ja yhdenvertaiset terveydenhuollon palvelut. Asylum seekers are not entitled to receive same health services as Finnish citizens. However, Finnish law guarantees acute emergency health care and essential health services for asylum seekers. Reception center’s mission is to provide services, which are empowering asylum seekers’ health, well-being and ability to function during and after their asylum seekers process.
The thesis was conducted as a development project. There were two primary aims of this project: 1. to improve the quality of asylum seekers health care. 2. To improve the professional competence and well-being at work of the nurses. The object was to create an operations model that unifies Turku reception center’s health services.
These aims were achieved by describing, evaluating and upgrading the health care processes and creating working instructions for health care. The operations model was evaluated by the reception centers nurses though a workshop and by visit to other transit-reception center and by comparing it to their protocols.
The result of the project was the operations model that includes health care key processes, which are acute emergency care and initial health examination processes. Process descriptions were implemented in Integrated Management System (IMS). Working instructions were created to support the implementation of these key processes.
The operations model for health care will be implemented by constantly updating and developing it according to the nurses’ needs. The operations model fulfils the ethical criteria set for it. It ensures the individual’s right for health. After development project the reception center’s health services are consistent quality and equal for all asylum seekers.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli parantaa turvapaikanhakijoiden terveydenhuoltoa sekä hoitohenkilökunnan kliinistä osaamista ja työssäjaksamista yhtenäistämällä terveydenhuollon toimintaohjeita. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kuvata toimintamalli, jonka avulla terveyspalvelut vastaanottokeskuksessa toteutetaan jatkuvasti tasalaatuisena, yhdenvertaisena ja systemaattisena hoitohenkilökunnasta riippumatta.
Projektin kehittämismenetelmät olivat terveydenhuollon prosessien kuvaus, toimintamallin laadinta, IMS-toimintajärjestelmän käyttöönotto, kehittävä vertaiskäynti, toimintamallin arviointi työpajassa ja kehitystarpeiden määrittäminen sekä toimintamallin käytön juurruttaminen.
Terveydenhuollon toimintamalli laadittiin IMS-toimintajärjestelmään prosessikuvauksina, jotka sisältävät prosessikaaviot ja toimintaohjeet. Kehitysprojektin aikana kuvattiin terveydenhuollon ydinprosessit, joita ovat maahantulotarkastus ja akuuttivastaanotto sekä luotiin niiden toteutusta tukevat toimintaohjeet.
Toimintamalli juurrutetaan hoitajan arkityökaluksi päivittämällä ja kehittämällä sitä vastaamaan hoitajien tarpeita. Akuuttivastaanoton prosessia tulisi muokata siten, että asiakas saa terveydenhuoltolain (1326/2010) vaatimusten mukaisesti terveydenhuollon ammattilaisen arvion ja hoidon arkisin ilmoitettuna aikana välittömästi.
Toimintamalli täyttää sille asetetut eettiset arviointikriteerit hyvin. Toimintamalli pyrkii turvaaman yksilön oikeuden terveyteen. Toimintamallilla onnistuttiin luomaan tasalaatuiset ja yhdenvertaiset terveydenhuollon palvelut.
The thesis was conducted as a development project. There were two primary aims of this project: 1. to improve the quality of asylum seekers health care. 2. To improve the professional competence and well-being at work of the nurses. The object was to create an operations model that unifies Turku reception center’s health services.
These aims were achieved by describing, evaluating and upgrading the health care processes and creating working instructions for health care. The operations model was evaluated by the reception centers nurses though a workshop and by visit to other transit-reception center and by comparing it to their protocols.
The result of the project was the operations model that includes health care key processes, which are acute emergency care and initial health examination processes. Process descriptions were implemented in Integrated Management System (IMS). Working instructions were created to support the implementation of these key processes.
The operations model for health care will be implemented by constantly updating and developing it according to the nurses’ needs. The operations model fulfils the ethical criteria set for it. It ensures the individual’s right for health. After development project the reception center’s health services are consistent quality and equal for all asylum seekers.