Potilastyössä ilmenevä asiakasväkivalta ja sen ennaltaehkäisy
Rossi, Katariina; Sundman, Moona (2019)
Rossi, Katariina
Sundman, Moona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165443
Tiivistelmä
Asiakasväkivalta on lisääntynyt kaikissa pohjoismaissa. Se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti hoitajan hyvinvointiin, joten on syytä korostaa väkivallan ennaltaehkäisyä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilastyössä ilmenevää asiakasväkivaltaa ja sen vaikutuksia hoitajalle sekä kuinka ennaltaehkäistä sitä. Tavoitteena oli tuoda hoitoalan ammattilaisille ja ammattiin valmistuville uutta tietoa siitä, kuinka ennaltaehkäistä asiakasväkivaltaa potilastyössä. Kirjallisuuskatsauksen avulla haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin: Millaista väkivaltaa esiintyy potilastyössä? Minkälaisia vaikutuksia asiakasväkivallasta on hoitajalle? Miten asiakasväkivaltatilanteita voidaan ennaltaehkäistä? Aineisto koostui kahdesta suomalaisesta ja viidestä eurooppalaisesta tutkimuksesta.
Sisällönanalyysin avulla asiakasväkivalta jaettiin kolmeen pääluokkaan: asiakasväkivallan ilmenemiseen, vaikutuksiin ja ennaltaehkäisyyn. Enemmän koettiin ei-fyysistä väkivaltaa kuin fyysistä väkivaltaa. Naiset, nuoret ja kokemattomat olivat alttiita asiakasväkivallan kokemuksille. Väkivallan vaikutukset voitiin jakaa emotionaalisiin, fyysisiin ja työhön vaikuttaviin vaikutuksiin. Asiakasväkivallan ennaltaehkäisyssä tärkeässä roolissa olivat ennakoivien merkkien tunnistaminen, hoitajan toiminta sekä hallinnolliset toimet.
Potilaiden aiheuttama väkivalta on tärkeä ja ajankohtainen aihe, jonka vuoksi aihetta olisi hyvä tutkia lähitulevaisuudessa. Hoitajille tulisi antaa valmiuksia tunnistaa väkivallan merkkejä. Jotta vältyttäisiin asiakasväkivallan monimaisilta vaikutuksilta, tulisi panostaa systemaattiseen preventioon.
Sisällönanalyysin avulla asiakasväkivalta jaettiin kolmeen pääluokkaan: asiakasväkivallan ilmenemiseen, vaikutuksiin ja ennaltaehkäisyyn. Enemmän koettiin ei-fyysistä väkivaltaa kuin fyysistä väkivaltaa. Naiset, nuoret ja kokemattomat olivat alttiita asiakasväkivallan kokemuksille. Väkivallan vaikutukset voitiin jakaa emotionaalisiin, fyysisiin ja työhön vaikuttaviin vaikutuksiin. Asiakasväkivallan ennaltaehkäisyssä tärkeässä roolissa olivat ennakoivien merkkien tunnistaminen, hoitajan toiminta sekä hallinnolliset toimet.
Potilaiden aiheuttama väkivalta on tärkeä ja ajankohtainen aihe, jonka vuoksi aihetta olisi hyvä tutkia lähitulevaisuudessa. Hoitajille tulisi antaa valmiuksia tunnistaa väkivallan merkkejä. Jotta vältyttäisiin asiakasväkivallan monimaisilta vaikutuksilta, tulisi panostaa systemaattiseen preventioon.