Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Paksusuolisyöpäpotilaan palveluohjaus tähystyksestä leikkaukseen Tyks Salon sairaalassa

Metsä, Riikka (2019)

 
Avaa tiedosto
Riikka_Metsa.pdf (1.183Mt)
Lataukset: 


Metsä, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225680
Tiivistelmä
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli löytää paksusuolisyöpäpotilaan tukemiseen enemmän aikaa ja auttaa häntä valmistautumaan leikkaukseen lyhyen ajan sisällä, samalla helpottaen Tyks Salon sairaalan tähystysyksikön aikatauluongelmia. Tarkoituksena oli kehittää uudenlainen palveluohjauksen toimintamalli potilaan ohjaukseen paksusuolentähystyksen jälkeen. Kehittämisprojektin tuloksena syntyi toimiva palveluohjauskokonaisuus, jossa potilas saa yksilöllistä ohjausta heti tarpeen muodostuttua uudelleenjärjestämällä jo olemassa olevia henkilöstöresursseja.

Kehittämisprojektin idea perustuu Lean-filosofian periaatteisiin, asiakkaalle kohdennettuihin palveluihin, näiden oikea-aikaisuuteen ja hukan minimoimiseen. Kehittämismetodeina käytettiin ilmiön kuvaamista kokemustiedon pohjalta, teemahaastattelua, aivoriihtä ja kyselytutkimusta. Tähystysyksikön vastaavat hoitajat kuvasivat kokemustiedon pohjalta toiminnot, jotka ohjaavat työtä ja potilasohjausta tähystysyksikössä syöpäepäilyn yhteydessä. Teemahaastattelussa leikkaukseen tulossa olevien potilaiden ohjauksesta vastaavat hoitajat kertoivat toimista leikkausta edeltävän ohjauksen ja esitietojen selvittelyn yhteydessä. Aivoriihen avulla koostettiin ohjaukseen tulevien potilaiden kriteerit, ohjausmateriaalit sekä kyselytutkimuksen kysymykset ja palautteenantotapa.

Kyselyyn vastattiin hoitajien toimesta neljästi, jokaisen ohjaukseen lähetetyn potilaan jälkeen. Kyselytutkimuksen perusteella hoitajat vaikuttivat tyytyväisiltä uudenlaiseen tapaan toteuttaa potilasohjausta ja selvittää esitietoja. Myös kirurgian ja urologian poliklinikoilta osoitettiin kiinnostusta uutta toimintamallia kohtaan.

​Tässä kehittämisprojektissa muodostettiin toimiva, asiakasta palveleva kokonaisuus yhdistelemällä palveluohjauksen periaatteita ja Lean-filosofiaa.
 
This thesis was conducted as a development project. The aim was to find more time for nurses to help patients get ready for major surgery in a short amount of time, and to help Tyks Salo hospital endoscopy-unit cope with scheduled appointments. The purpose was to create an operating model for counseling patients after colonoscopy. The result of this development project is a functional service counseling plan by re-arranging existing resources.

The idea was to use principals of Lean-philosophy to streamline existing counseling. The methods used in this development project were describing appearance by tacit knowledge, theme interview, brainstorming and questionnaire survey. The nurses in charge of the endoscopy unit described appearance by tacit knowledge of counseling and act after the cancerous finding. Nurses responsible of pre-operation measures were theme interviewed to describe acts during preparations. Brainstorming was used as a method to agree on criteria of patients admitted to counseling, materials given to patients and questions in the survey.

The questionnaire survey was answered four times by nurses after every patient sent to counseling. The nurses seemed satisfied by the new arrangements and also other units in Salo Hospital have shown interest towards the new operating model.

This development project has enabled a successful service counseling plan to serve patients with colon cancer by combining service counseling principles with Lean-philosophy.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste