1−3 kuukauden ikäisen lapsen itsesäätelyn kehittyminen : sensorisen integraation erikoistumiskoulutuksen suorittaneille terapeuteille suunnattua teoria- ja videomateriaalia lapsen havainnointiin
Kuoppamäki-Herzig, Maria (2019)
Kuoppamäki-Herzig, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904205622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904205622
Tiivistelmä
Suomalaisessa terveydenhuollossa imeväisikäisen kehitysseurannassa on painottunut kasvu ja psykomotorinen kehitys sekä vanhemmuuden tukeminen. Lapsen itsesäätelyn kehittyminen on jäänyt vähemmälle huomiolle
Vastasyntyneisyysajan kolme ensimmäistä kuukautta on nopeaa kehittymisen aikaa. Lapsen tärkeimmät kehitystehtävät ovat kohdun ulkoiseen elinympäristöön sopeutuminen, itsesäätelyn kehittyminen ja varhaisen vuorovaikutuksen rakentuminen. Jokainen lapsi on oma persoonansa. Lapsen epätavallinen reagointi ympäristön ärsykkeisiin ja vaikeus mukautua elinympäristönsä olosuhteisiin, voi vaikeuttaa itsesäätelyn kypsymistä ja muodostua riskitekijäksi kiintymyssuhteen muodostumiselle sekä näkyä myöhemmin kehityksessä. Lapset, joiden käyttäytymisessä ja kehityksessä on huolta johtuen aistitiedon käsittelyn vaikeuksista, tulevat arvioon ja terapiaan usein vasta lähempänä esikouluikää. Vanhemmat kuvaavat aistisäätelyn kypsymättömyydestä kertovia kuormittumisen piirteitä jo imeväisikäisen käyttäytymisessä. Sensorisen integraation terapia (ASI) tulisi voida aloittaa mahdollisimman varhain imeväisiässä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa materiaalia 1−3 kuukauden ikäisen normaalisti kehittyneen lapsen käyttäytymisen havainnointiin Turun ammattikorkeakoulun SI-terapeuttien syventävään koulutukseen. Tavoitteena oli lisätä terapeuttien osaamista imeväisikäisen arvioinnissa.
Opinnäytetyö koostui teoriaviitekehyksestä ja DVD-tallenteesta. Video on paljon käytetty apuväline lapsen hienovaraisten viestien havainnoinnissa. Työn teoria pohjautui Brazeltonin vastasyntyneen käyttäytymisneurologiseen itsesäätelyn kehittymisen malliin ja arviointi- ja havainnointimenetelmiin The Neonatal Behavioral Assessment Scale ja The Newborn Behavioral Observations (NBO) system sekä Ayresin Sensorisen Integraation (ASI®) teoriaan. Lisäksi tuotiin esille aiheeseen liittyvää kansallista ja kansainvälistä kirjallisuutta. DVD:llä esitettiin kahden normaalisti kehittyneen 1−3 kuukauden ikäisen lapsen itsesäätelyn piirteitä kuvattuina heidän kotiympäristöissään. Videoissa tallennettiin lasten käyttäytymistä vuorovaikutustilanteissa vanhemman kanssa sekä terapeutin tehdessä havainnointia NBO - menetelmän mukaan.
Vastasyntyneisyysajan kolme ensimmäistä kuukautta on nopeaa kehittymisen aikaa. Lapsen tärkeimmät kehitystehtävät ovat kohdun ulkoiseen elinympäristöön sopeutuminen, itsesäätelyn kehittyminen ja varhaisen vuorovaikutuksen rakentuminen. Jokainen lapsi on oma persoonansa. Lapsen epätavallinen reagointi ympäristön ärsykkeisiin ja vaikeus mukautua elinympäristönsä olosuhteisiin, voi vaikeuttaa itsesäätelyn kypsymistä ja muodostua riskitekijäksi kiintymyssuhteen muodostumiselle sekä näkyä myöhemmin kehityksessä. Lapset, joiden käyttäytymisessä ja kehityksessä on huolta johtuen aistitiedon käsittelyn vaikeuksista, tulevat arvioon ja terapiaan usein vasta lähempänä esikouluikää. Vanhemmat kuvaavat aistisäätelyn kypsymättömyydestä kertovia kuormittumisen piirteitä jo imeväisikäisen käyttäytymisessä. Sensorisen integraation terapia (ASI) tulisi voida aloittaa mahdollisimman varhain imeväisiässä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa materiaalia 1−3 kuukauden ikäisen normaalisti kehittyneen lapsen käyttäytymisen havainnointiin Turun ammattikorkeakoulun SI-terapeuttien syventävään koulutukseen. Tavoitteena oli lisätä terapeuttien osaamista imeväisikäisen arvioinnissa.
Opinnäytetyö koostui teoriaviitekehyksestä ja DVD-tallenteesta. Video on paljon käytetty apuväline lapsen hienovaraisten viestien havainnoinnissa. Työn teoria pohjautui Brazeltonin vastasyntyneen käyttäytymisneurologiseen itsesäätelyn kehittymisen malliin ja arviointi- ja havainnointimenetelmiin The Neonatal Behavioral Assessment Scale ja The Newborn Behavioral Observations (NBO) system sekä Ayresin Sensorisen Integraation (ASI®) teoriaan. Lisäksi tuotiin esille aiheeseen liittyvää kansallista ja kansainvälistä kirjallisuutta. DVD:llä esitettiin kahden normaalisti kehittyneen 1−3 kuukauden ikäisen lapsen itsesäätelyn piirteitä kuvattuina heidän kotiympäristöissään. Videoissa tallennettiin lasten käyttäytymistä vuorovaikutustilanteissa vanhemman kanssa sekä terapeutin tehdessä havainnointia NBO - menetelmän mukaan.