Logistiikkakeskuksen keräysjärjestelmän kehittäminen
Valkama, Jussi (2019)
Valkama, Jussi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185585
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan automatisoidussa logistiikkakeskuksessa tuotteiden käsittelyssä tapahtuvia vikatilanteita, pohditaan niiden syitä ja tarjotaan ratkaisuja niiden poistamiseen. Työn toimeksiantajana oli SOK:n tytäryhtiö Inex Partners Oy.
Työssä tutkittiin logistiikkakeskuksen keräysjärjestelmässä ilmeneviä vikatilanteita ja pohdittiin, aiheutuuko vika tuotteen ominaisuuksista vai laitteiston väärästä toiminnasta. Lisäksi työssä selvitettiin vikatilanteiden vaikutuksia logistisen prosessin myöhempiin vaiheisiin. Haasteena työssä oli tiedonkeruu vikatilanteista, koska keräysjärjestelmä ei tallenna yksityiskohtaista tietoa vian ilmenemisen syistä. Tietoa kerättiin ensisijaisesti videokuvaamalla keräysprosessin kriittisiä vaiheita ja asiantuntijahaastatteluilla.
Työn tuloksena on jo työn aikana tehdyt muutos- ja korjaustyöt sekä esitetty kehitysehdotuksia, joilla yleisimpiä vikatilanteita voidaan vähentää. Lisäksi työn alkuvaiheessa tehtyä ohjetta aikaisemmin kerätyn lähetysyksikön tuotetietojen etsimiseen voidaan käyttää samankaltaiseen ongelmatilanteiden analysointiin.
Työssä tutkittiin logistiikkakeskuksen keräysjärjestelmässä ilmeneviä vikatilanteita ja pohdittiin, aiheutuuko vika tuotteen ominaisuuksista vai laitteiston väärästä toiminnasta. Lisäksi työssä selvitettiin vikatilanteiden vaikutuksia logistisen prosessin myöhempiin vaiheisiin. Haasteena työssä oli tiedonkeruu vikatilanteista, koska keräysjärjestelmä ei tallenna yksityiskohtaista tietoa vian ilmenemisen syistä. Tietoa kerättiin ensisijaisesti videokuvaamalla keräysprosessin kriittisiä vaiheita ja asiantuntijahaastatteluilla.
Työn tuloksena on jo työn aikana tehdyt muutos- ja korjaustyöt sekä esitetty kehitysehdotuksia, joilla yleisimpiä vikatilanteita voidaan vähentää. Lisäksi työn alkuvaiheessa tehtyä ohjetta aikaisemmin kerätyn lähetysyksikön tuotetietojen etsimiseen voidaan käyttää samankaltaiseen ongelmatilanteiden analysointiin.