Yritystoiminnan laajentaminen maatilamatkailuun: Case: Saloniemen tila
Jacksen, Viivu (2019)
Jacksen, Viivu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175504
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja, Saloniemen tilan emäntä Riitta Saloniemi, halusi yrityssuunnitelman maatilamatkailutyyppiselle ratkaisulle retki- ja kurssitoiminnasta. Tavoitteena oli rakentaa suunnitelma, joka tarjoaa tärkeimmät rakennuspalikat uutta yritystoimea perustaessa.
Toimeksiantajana on Varsinais-Suomessa sijaitseva luomutila. Tilalla toimii pienjuustola, joka on tunnettu lisäaineettomista luomutuotteistaan ja kauniista maalaismiljööstä.
Työssä käydään läpi tärkeimpiä asioita, jotka tulee huomioida maaseutumatkailuyrityksessä. Työ sisältää muun muassa organisaatiota ja henkilöstöä koskevia asioita ja suunnitelmia sen toimivuudesta ja määrästä. Markkinointisuunnitelmassa käydään läpi mitä kanavia käyttäen ja kuinka laajasti yritystä kannattaa markkinoida ja miten markkinointia voi tehostaa. Työhön on eritelty esimerkkiohjelmia yritykselle ja määritelty alustava budjetti. Lisäksi työ sisältää tärkeimmät huomioitavat asiat kuluttajasuojalaista ja lisäksi turvallisuutta sekä mahdollisia riskitekijöitä on arvoitu.
Työtä varten tehtiin kyselytutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää tilan tunnettavuutta, kiinnostusta kotimaan- ja maatilamatkailuun sekä selvittää löytyykö kiinnostusta mahdolliselle yritykselle. Kyselypohja tehtiin Forms- ohjelmalla. Pohja sisälsi 10-22 kysymystä riippuen mitä henkilö valitsi vastaukseksi. Tutkimuksesta selvinneen tiedon mukaan vastaanotto oli positiivinen ja enemmistö oli kiinnostunut suunnitelman mukaisesta yrityksestä. Vastanneista puolet tiesivät tilan ennestään ja valtaosa vastanneista oli kiinnostunut kotimaan- ja maatilamatkailusta. Kyselystä selvisi myös, että henkilöt pitivät maaseudun arvoista, jotka koskivat rauhallisuutta, luontoa ja eläimiä. Aito maatilantunnelma oli tärkeää vastanneille.
Toimeksiantajana on Varsinais-Suomessa sijaitseva luomutila. Tilalla toimii pienjuustola, joka on tunnettu lisäaineettomista luomutuotteistaan ja kauniista maalaismiljööstä.
Työssä käydään läpi tärkeimpiä asioita, jotka tulee huomioida maaseutumatkailuyrityksessä. Työ sisältää muun muassa organisaatiota ja henkilöstöä koskevia asioita ja suunnitelmia sen toimivuudesta ja määrästä. Markkinointisuunnitelmassa käydään läpi mitä kanavia käyttäen ja kuinka laajasti yritystä kannattaa markkinoida ja miten markkinointia voi tehostaa. Työhön on eritelty esimerkkiohjelmia yritykselle ja määritelty alustava budjetti. Lisäksi työ sisältää tärkeimmät huomioitavat asiat kuluttajasuojalaista ja lisäksi turvallisuutta sekä mahdollisia riskitekijöitä on arvoitu.
Työtä varten tehtiin kyselytutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää tilan tunnettavuutta, kiinnostusta kotimaan- ja maatilamatkailuun sekä selvittää löytyykö kiinnostusta mahdolliselle yritykselle. Kyselypohja tehtiin Forms- ohjelmalla. Pohja sisälsi 10-22 kysymystä riippuen mitä henkilö valitsi vastaukseksi. Tutkimuksesta selvinneen tiedon mukaan vastaanotto oli positiivinen ja enemmistö oli kiinnostunut suunnitelman mukaisesta yrityksestä. Vastanneista puolet tiesivät tilan ennestään ja valtaosa vastanneista oli kiinnostunut kotimaan- ja maatilamatkailusta. Kyselystä selvisi myös, että henkilöt pitivät maaseudun arvoista, jotka koskivat rauhallisuutta, luontoa ja eläimiä. Aito maatilantunnelma oli tärkeää vastanneille.