dc.contributor.author | Iso-Kukkula, Katja | |
dc.date.accessioned | 2019-04-24T04:26:47Z | |
dc.date.available | 2019-04-24T04:26:47Z | |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/166672 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä kiusaamisilmiöön liittyvää ymmärrystä ja tietoa varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvattajille ja kaikille lasten kanssa toimijoille. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kiusaamista tapahtuu myös pienten lasten keskuudessa, mutta vasta viime vuosina ollaan ymmärretty kiusaamisen ehkäisemisen ja suunnitelmallisen puuttumisen merkitys varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö muodostuu teoria- ja toimintatutkimusosuudesta. Teoriaosuus sisältää kiusaamisilmiön ymmärtämiseen, tiedostamiseen ja ehkäisemiseen liittyviä lähtökohtia, määritelmiä ja pedagogisia valintoja. Toimintatutkimuksen tarkoituksena on arvioida Ralla-kaveritaitojen havainnointimenetelmän ja Piki-tunnetaitomateriaalin käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä varhaiskasvatuksessa.
Toimintatutkimus toteutettiin havainnoimalla vuorohoitoryhmän kymmentä, 4-6 -vuotiasta lasta heidän arjessaan päivähoitopäivän aikana. Piki-tunnetaitomateriaaliin kuuluvat satukirja Piki ja Mun ja Sun juttu -opaskirja, joka sisältää harjoituksia lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Tunnetaitoja harjoiteltiin tunnetaitoryhmässä, joka toteutettiin kevään 2018 aikana yhteensä viisi kertaa. Lapsen sosioemotionaalisella kehityksellä on suora yhteys lapsen vertaissuhteiden laatuun ja sitä kautta kiusaamiseen. Kaveritaitoarvioinnissa tehdyt havainnot pisteytettiin Ralla-sovelluksen avulla. Tulosten perusteella suunniteltiin yksilöllisiä tukitoimia ja koko ryhmän pedagogista toimintaa. Havainnointiaineiston analysoinnissa verrattiin tuloksia jo olemassa olevaan teoriatietoon. Pohdinnoissa ja johtopäätöksissä on huomioitu koko kasvatustiimin näkemykset lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tasosta.
Tulokset osoittivat kiusaamisilmiön ymmärtämisen ja havainnoinnin välisen yhteyden tärkeyden varhaiskasvatuksessa. Ilman varhaiskasvattajan ammattitaitoista ymmärrystä ja lapsihavainnointia, ei ole mahdollista puuttua oikeudenmukaisesti lasten välisiin konflikteihin ja ehkäistä kiusaamista. Lapsihavainnointi on myös toiminnan kehittämisen ja arvioimisen työkalu. Tunnetaitoryhmän toteutukset vahvistivat kasvattajien lapsituntemusta ja käytännön osaamista. Toimintatutkimuksesta saatujen tulosten mukaan, havainnoitujen lasten kaveritaitojen taso on hyvin yksilöllinen, ei ikään sidonnainen. Myös lapsiryhmän dynamiikassa tapahtuneet muutokset näyttäisivät vaikuttavan joidenkin lasten kaveritaitojen tasoon, ainakin hetkellisesti. Toimintatutkimus osoitti käytettyjen menetelmien hyödyllisyyden niin lapsen, varhaiskasvattajan kuin koko varhaiskasvatuksen kannalta. Menetelmien systemaattinen käyttäminen vahvistaa varhaiskasvattajan osaamista ja antaa keinoja kiusaamisen ehkäisemiseksi. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this research is to increase understanding and knowledge about the phenomenon of bullying in early childhood education (ECE) among educators and all people who are working with children. This qualitative study comprises two parts, one of theory and one of action research.
The purpose of this theory is to study the phenomenon of bullying in the ECE in order to expand understanding of the anti-bullying methods and practices. In the part of action research, data was collected by observing children’s peer skills from ages four to six with” RALLA”-peer skills program. After observing the children ́s emotional and inter-action skills were practiced according” Sun-ja Mun –juttu” materials in a small set group. This emotional skill group got together five time in all. Then the same children were observed by Ralla again and the results were analysed. Furthermore, the purpose was to estimate the usability of materials and peer skills program that were applied.
The results show that understanding the phenomenon of bullying and observing of the children’s action are very important factors in ECE in order to prevent bullying. Observing children can be used as a tool for developing and estimating the actions taken in ECE. Deduction of the action research is that there are many benefits when Ralla observation methods and Piki-materials are used. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Ymmärrä ja ehkäise kiusaaminen varhaiskasvatuksessa! : käytännön toiminnassa mukana Ralla-havainnointimenetelmä ja Piki-tunnetaitomateriaali | - |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-201904235781 | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | - |
dc.subject.yso | kiusaaminen | - |
dc.subject.yso | havainnointi | - |
dc.subject.yso | tunnistaminen | - |
dc.subject.yso | ehkäisy | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.relation.contractor | Varhaiskasvatuksen organisaatio Pirkanmaalla | - |
dc.subject.discipline | Sosionomi YAMK | - |