Kuvitustyypit, jotka vetoavat nuoriin eniten
Penttilä, Minttu (2019)
Penttilä, Minttu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235771
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millainen kuvitus vetoaa nuoriin ja selostetaan työn rinnalla toteutettu produktiivinen työ, sarjakuva.
Tutkimuskysymystä lähestyttiin aluksi tutustumalla, miten määritellään nuori ja mihin ikäluokkaan heidät jaetaan. Tämän jälkeen tutkimus keskittyi trendin määrittämiseen ja miten trendit ja nuoret liittyvät toisiinsa. Opinnäytetyö selvitti miksi nuoret seuraavat trendejä ja millainen suhde heillä on trendejä kohtaan.
Opinnäytetyön pääkysymykseen haetiin vastausta kyselyn avulla. Kyselyn analyysissä tutkittiin, voidaanko yhtenevistä vastauksista päätellä mahdollisesti mikä on yleisesti nuoriin vetoava kuvitustyyli. Kyselyssä kysyttiin kysymyksiä, jotka käsittelevät erilaisia yksityiskohtaisia vastauksia eri kuvituksen osa-alueista, esimerkiksi värien käytöstä, rajojen paksuudesta ja tyylistä. Vastauksien perusteella tutkimus päätteli yhtenevien vastauksien voimin, millainen kuvitus vetoaa nuoriin parhaiten.
Sarjakuvan osalta opinnäytetyö käsitteli sarjakuvan määritelmää ja eroavaisuuksia saman tyylisiin taidemuotoihin kuten elokuvaan ja kirjallisuuteen. Työ kävi läpi myös vähän sarjakuvan historiaa ja vertasi kuvituksen ja sarjakuvan eroavaisuuksia.
Produktiivisen työn osiossa opinnäytetyö kävi läpi sarjakuvan eri työstövaiheita ja käsitteli tarinankerrontaan liittyviä termejä. Työstövaiheissa käytiin läpi sarjakuvan suunnittelu, sen hahmotteleminen, rajaaminen ja värittäminen.
Kysely sai 102 vastausta, joista 18 oli alle 15 ja yli 24 vuotiailta. Vastauksia tarkistelemalla saadaan selville, että nuoret pitävät enemmän väristä kuin mustavalkoisesta tai harmaista, mieluiten pastellin sävyisistä ja luonnollisista väreistä. Suurin osa vastauksista valitsi sekamedian heidän mieluisimmaksi kuvitustavaksi. Sekamedia on sekoitus käsin ja digitaalisesti käytettyjä tekniikoita. The objective for this thesis was what kind of illustration appeals to the young people the most. As a productive work for the thesis was a comic project.
The main research question was approached by first defining what the concept of young people means along with what age groups they represent. Trend was defined afterwards followed by what connection young people have with trends. Thesis wanted to know
why young people follow trends and what kind of relationship they got with them.
A survey was conducted to find the answer to the research question. The survey ran through different parts of illustration and what it takes to be appealing to the young people. These questions went through the usage of color, lineart and style to name a few. From the individual responses the thesis formed an opinion based on the choices that got the most answers, what is the most appealing illustration for the young people.
As far as the comic is concerned, the thesis defined what the definition for comics was and what are the differences between comics and other similar art forms such as movies and literature. The history of comics and the differences between comics and illustrations were the two more topics that the thesis observed through.
For the productive work the thesis inspected different stages of comic making and explained some of the storytelling elements. The different stages include planning, sketching, lineart and coloring.
The survey received in total of 102 answers which of 18 were given by ages below 15 and over 24. According to the results most of the young people seemed to lean towards using color rather than black and white or grayscale, preferably pastel or natural colors. Majority of the answers also chose mixed media – mix of both traditional and digital methods – as their preferred illustration type.
Tutkimuskysymystä lähestyttiin aluksi tutustumalla, miten määritellään nuori ja mihin ikäluokkaan heidät jaetaan. Tämän jälkeen tutkimus keskittyi trendin määrittämiseen ja miten trendit ja nuoret liittyvät toisiinsa. Opinnäytetyö selvitti miksi nuoret seuraavat trendejä ja millainen suhde heillä on trendejä kohtaan.
Opinnäytetyön pääkysymykseen haetiin vastausta kyselyn avulla. Kyselyn analyysissä tutkittiin, voidaanko yhtenevistä vastauksista päätellä mahdollisesti mikä on yleisesti nuoriin vetoava kuvitustyyli. Kyselyssä kysyttiin kysymyksiä, jotka käsittelevät erilaisia yksityiskohtaisia vastauksia eri kuvituksen osa-alueista, esimerkiksi värien käytöstä, rajojen paksuudesta ja tyylistä. Vastauksien perusteella tutkimus päätteli yhtenevien vastauksien voimin, millainen kuvitus vetoaa nuoriin parhaiten.
Sarjakuvan osalta opinnäytetyö käsitteli sarjakuvan määritelmää ja eroavaisuuksia saman tyylisiin taidemuotoihin kuten elokuvaan ja kirjallisuuteen. Työ kävi läpi myös vähän sarjakuvan historiaa ja vertasi kuvituksen ja sarjakuvan eroavaisuuksia.
Produktiivisen työn osiossa opinnäytetyö kävi läpi sarjakuvan eri työstövaiheita ja käsitteli tarinankerrontaan liittyviä termejä. Työstövaiheissa käytiin läpi sarjakuvan suunnittelu, sen hahmotteleminen, rajaaminen ja värittäminen.
Kysely sai 102 vastausta, joista 18 oli alle 15 ja yli 24 vuotiailta. Vastauksia tarkistelemalla saadaan selville, että nuoret pitävät enemmän väristä kuin mustavalkoisesta tai harmaista, mieluiten pastellin sävyisistä ja luonnollisista väreistä. Suurin osa vastauksista valitsi sekamedian heidän mieluisimmaksi kuvitustavaksi. Sekamedia on sekoitus käsin ja digitaalisesti käytettyjä tekniikoita.
The main research question was approached by first defining what the concept of young people means along with what age groups they represent. Trend was defined afterwards followed by what connection young people have with trends. Thesis wanted to know
why young people follow trends and what kind of relationship they got with them.
A survey was conducted to find the answer to the research question. The survey ran through different parts of illustration and what it takes to be appealing to the young people. These questions went through the usage of color, lineart and style to name a few. From the individual responses the thesis formed an opinion based on the choices that got the most answers, what is the most appealing illustration for the young people.
As far as the comic is concerned, the thesis defined what the definition for comics was and what are the differences between comics and other similar art forms such as movies and literature. The history of comics and the differences between comics and illustrations were the two more topics that the thesis observed through.
For the productive work the thesis inspected different stages of comic making and explained some of the storytelling elements. The different stages include planning, sketching, lineart and coloring.
The survey received in total of 102 answers which of 18 were given by ages below 15 and over 24. According to the results most of the young people seemed to lean towards using color rather than black and white or grayscale, preferably pastel or natural colors. Majority of the answers also chose mixed media – mix of both traditional and digital methods – as their preferred illustration type.