Aikuispotilaan preoperatiiviset valmistelut elektiiviseen leikkaukseen – itseopiskelumateriaali
Lahtinen, Elina; Peltonen, Essi (2019)
Lahtinen, Elina
Peltonen, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175531
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman sairaanhoitajaopiskelijoille itseopiskelumateriaalia aikuispotilaan preoperatiivisista valmisteluista ennen elektiivistä leikkausta. Tavoitteena oli, että hoitotyön opiskelijat pystyvät tämän opetusmateriaalin perusteella valmistautumaan kirurgisen hoitotyön opintojakson simulaatiotunteihin tai opintojakson lopussa pidettävään tenttiin. Työn tilaajana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulu, jossa yhteyshenkilönä toimi kaksi hoitotyön lehtoria, jotka olivat todenneet tarpeen tällaiselle itseopiskelumateriaalille.
Preoperatiivinen hoito alkaa, kun tehdään päätös leikkauksen tarpeellisuudesta ja loppuu potilaan siirtyessä leikkaussaliin. Preoperatiiviseen hoitoon kuuluvat muun muassa lääkärin tekemä leikkauskelpoisuuden arviointi, mahdollisten tutkimusten tekeminen, näytteenotot, preoperatiivinen haastattelu, leikkausvalmistelu ja potilasohjaus.
Preoperatiivinen hoitotyö on kirurgisen hoitotyön aihealueena tärkeä. Tietoa preoperatiivisen hoidon pääpiirteistä voidaan tarvita eri hoitotyön alueilla. Mahdollista leikkausta tarvitseva potilas voi saapua hoidon tarpeen arviointiin eri hoitopolkujen kautta ja olla minkäikäinen tahansa. Esimerkiksi elintapaohjauksen merkitys ennen leikkausta voi korostua jo perusterveydenhuollon yksiköissä.
Itseopiskelumateriaali toteutettiin Canva-esitysgrafiikkaohjelmalla ja materiaali liitettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Moodlen simulaatiokäsikirjaan. Itseopiskelumateriaali koostui preoperatiivisen hoidon teoreettisesta osuudesta ja materiaalin lopuksi opiskelijoilla oli mahdollista testata osaamistaan erillisessä testaa tietosi -osiossa. Itseopiskelumateriaalista haluttiin tehdä tiivis, informatiivinen ja selkeä kooste preoperatiivisen hoidon pääkohdista. Materiaalin ulkoasu tehtiin mielenkiintoa herättäväksi aiheeseen sopivin kuvin ja yhtenäisellä värimaailmalla. Itseopiskelumateriaalin avulla opiskelija saa kokonaisvaltaisen käsityksen preoperatiivisen hoidon merkityksestä ja sen tärkeydestä leikkauksen onnistumisen kannalta.
Leikkaushoitoa saavan kirurgisen potilaan hoito muodostuu leikkausta edeltävästä eli preoperatiivisesta hoidosta, leikkauksen aikaisesta eli intraoperatiivisesta vaiheesta ja leikkauksen jälkeisestä hoidosta eli postoperatiivisesta vaiheesta. Jatkoon ehdotetaan vastaavanlaisen itseopiskelumateriaalin laatimista myös intraoperatiivisesta ja postoperatiivisesta hoitotyöstä. The purpose of this thesis was to produce a student study material for preoperative surgery preparations for adult patient before elective surgeries. Material is for nursing students in the Satakunta University of Applied Sciences. The aim was for nursing students to be able to prepare for the simulation lessons of a surgical nursing course or an exam held at the end of the course based on this teaching material. The self-study material was included in the simulation manual of the online learning environment Moodle. The work was commissioned by Satakunta University of Applied Sciences and its two nursing lecturers who had identified the need for such self-study material.
Preoperative care begins when the decision for the need of surgery is made and ends when the patient is taken to operating room. Preoperative care includes assessment of the patient's surgical capability, laboratory tests, the preoperative interview and patient guidance. Preoperative care is an important area of surgical nursing. Preoperative nursing does not only extend to the area of nursing surgery. Knowledge of the main features of preoperative care may be needed in many different nursing areas. A patient in need of surgery, regardless of age, may arrive to treatment needs assessment through different treatment pathways. For example, the importance of lifestyle guidance before surgery can be emphasized in primary health care units.
The self-study material was carried out with a Canva presentation software. The material consists of a theoretical part of preoperative care and a questionnaire for students to test their knowledge of preoperative care. Self-study material was designed to make a concise, informative and clear summary of the main aspects of preoperative care. Material appearance was made more appealing with the images and uniform colors. With the self-study material, the student gets a comprehensive understanding of preoperative care and its importance for the successful surgery.
The treatment of a surgical patient consists of preoperative, intraoperative, and postoperative care. For future it’s suggested to introduce similar self-study material for intraoperative and postoperative care.
Preoperatiivinen hoito alkaa, kun tehdään päätös leikkauksen tarpeellisuudesta ja loppuu potilaan siirtyessä leikkaussaliin. Preoperatiiviseen hoitoon kuuluvat muun muassa lääkärin tekemä leikkauskelpoisuuden arviointi, mahdollisten tutkimusten tekeminen, näytteenotot, preoperatiivinen haastattelu, leikkausvalmistelu ja potilasohjaus.
Preoperatiivinen hoitotyö on kirurgisen hoitotyön aihealueena tärkeä. Tietoa preoperatiivisen hoidon pääpiirteistä voidaan tarvita eri hoitotyön alueilla. Mahdollista leikkausta tarvitseva potilas voi saapua hoidon tarpeen arviointiin eri hoitopolkujen kautta ja olla minkäikäinen tahansa. Esimerkiksi elintapaohjauksen merkitys ennen leikkausta voi korostua jo perusterveydenhuollon yksiköissä.
Itseopiskelumateriaali toteutettiin Canva-esitysgrafiikkaohjelmalla ja materiaali liitettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Moodlen simulaatiokäsikirjaan. Itseopiskelumateriaali koostui preoperatiivisen hoidon teoreettisesta osuudesta ja materiaalin lopuksi opiskelijoilla oli mahdollista testata osaamistaan erillisessä testaa tietosi -osiossa. Itseopiskelumateriaalista haluttiin tehdä tiivis, informatiivinen ja selkeä kooste preoperatiivisen hoidon pääkohdista. Materiaalin ulkoasu tehtiin mielenkiintoa herättäväksi aiheeseen sopivin kuvin ja yhtenäisellä värimaailmalla. Itseopiskelumateriaalin avulla opiskelija saa kokonaisvaltaisen käsityksen preoperatiivisen hoidon merkityksestä ja sen tärkeydestä leikkauksen onnistumisen kannalta.
Leikkaushoitoa saavan kirurgisen potilaan hoito muodostuu leikkausta edeltävästä eli preoperatiivisesta hoidosta, leikkauksen aikaisesta eli intraoperatiivisesta vaiheesta ja leikkauksen jälkeisestä hoidosta eli postoperatiivisesta vaiheesta. Jatkoon ehdotetaan vastaavanlaisen itseopiskelumateriaalin laatimista myös intraoperatiivisesta ja postoperatiivisesta hoitotyöstä.
Preoperative care begins when the decision for the need of surgery is made and ends when the patient is taken to operating room. Preoperative care includes assessment of the patient's surgical capability, laboratory tests, the preoperative interview and patient guidance. Preoperative care is an important area of surgical nursing. Preoperative nursing does not only extend to the area of nursing surgery. Knowledge of the main features of preoperative care may be needed in many different nursing areas. A patient in need of surgery, regardless of age, may arrive to treatment needs assessment through different treatment pathways. For example, the importance of lifestyle guidance before surgery can be emphasized in primary health care units.
The self-study material was carried out with a Canva presentation software. The material consists of a theoretical part of preoperative care and a questionnaire for students to test their knowledge of preoperative care. Self-study material was designed to make a concise, informative and clear summary of the main aspects of preoperative care. Material appearance was made more appealing with the images and uniform colors. With the self-study material, the student gets a comprehensive understanding of preoperative care and its importance for the successful surgery.
The treatment of a surgical patient consists of preoperative, intraoperative, and postoperative care. For future it’s suggested to introduce similar self-study material for intraoperative and postoperative care.