Muistisairaiden lyhytaikaishoito asiakaslähtöisemmäksi - asiakkaiden ja heidän omaistensa tarpeiden kartoituksen pohjalta
Ahti, Anne (2019)
Ahti, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245850
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli saada selville mitä asioita, miten ja millä keinoin asiakkaat ja heidän omaisensa toivoisivat lyhytaikaishoidossa kehitettävän Perusturvakuntayhtymä Akselin Ruutontuvalla. Kehittämistyön tutkimuskysymyksenä oli: Millä tavoin muistisairaiden lyhytaikaishoitoa Ruutontuvalla tulisi kehittää asiakaslähtöisemmäksi - asiakkaiden sekä heidän omaistensa tarpeiden näkökulmasta? Kysymyksessä oli laadullinen ja konstruktivistinen kehittämistyö, jossa käytettiin useampia aineistonkeruumenetelmiä. Tutkimusotteessa oli myös toimintatutkimuksen elementtejä.
Asiakkaiden ja heidän omaistensa teemahaastattelujen pohjalta muodostettiin seuraavat pääluokat: ymmärtävä kohtaaminen, yksilöllisyyden huomiointi voimavara-lähtöisesti, mielekäs arki aktiviteetteineen, muistiystävällinen hoitoympäristö, turvallisuuden tunteen tukeminen ja onnistunut viestintä asiakaslähtöisen toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Saatu palaute hyödynnettiin lyhytaikaisjaksojen kehittämiseen tähtäävissä, hoitohenkilökunnalle järjestetyissä työpajoissa, joita toteutettiin kaksi kertaa. Työpajoissa pyrittiin pääluokkien pohjalta kehittämään uusia asiakaslähtöisempiä toimintakäytäntöjä lyhytaikaishoitoon.
Kehittämistyön tuloksena Ruutontuvan lyhytaikaishoitoon luotiin kaksi uutta toimintamallia edistämään asiakaslähtöistä hoitotyötä. Työpajoissa kehiteltiin Ruutontuvan tarpeisiin räätälöity huoneentaulu, jonka sisällön nähtiin vastaavan useimpien pääluokkien teemoihin. Lisäksi luotiin kolmen kuukauden välein päivitettävä mielekkään arjen toimintarunko sisältäen viikoittain kiertävät pääteemat: kädentaidot, liikunta/aivojumppa, musiikki ja kirjallisuus.
Asiakkaiden ja heidän omaistensa teemahaastattelujen pohjalta muodostettiin seuraavat pääluokat: ymmärtävä kohtaaminen, yksilöllisyyden huomiointi voimavara-lähtöisesti, mielekäs arki aktiviteetteineen, muistiystävällinen hoitoympäristö, turvallisuuden tunteen tukeminen ja onnistunut viestintä asiakaslähtöisen toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Saatu palaute hyödynnettiin lyhytaikaisjaksojen kehittämiseen tähtäävissä, hoitohenkilökunnalle järjestetyissä työpajoissa, joita toteutettiin kaksi kertaa. Työpajoissa pyrittiin pääluokkien pohjalta kehittämään uusia asiakaslähtöisempiä toimintakäytäntöjä lyhytaikaishoitoon.
Kehittämistyön tuloksena Ruutontuvan lyhytaikaishoitoon luotiin kaksi uutta toimintamallia edistämään asiakaslähtöistä hoitotyötä. Työpajoissa kehiteltiin Ruutontuvan tarpeisiin räätälöity huoneentaulu, jonka sisällön nähtiin vastaavan useimpien pääluokkien teemoihin. Lisäksi luotiin kolmen kuukauden välein päivitettävä mielekkään arjen toimintarunko sisältäen viikoittain kiertävät pääteemat: kädentaidot, liikunta/aivojumppa, musiikki ja kirjallisuus.