Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Bemötande av barn med stickrädsla : En litteraturstudie

Bussman, Jeanette (2019)

Avaa tiedosto
BEMÖTANDE AV BARN MED STICKRÄDSLA pdf.pdf (715.7Kt)
Lataukset: 


Bussman, Jeanette
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245851
Tiivistelmä
Denna studie är en del av etikprojektet ”Vi bryr oss om”, som är initierat av Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS). Syftet med studien är att belysa begreppet stickrädsla genom litteraturstudier, utforska hur barn med stickrädsla ska bemötas och hur de uttrycker sitt lidande. Detta är en litteraturstudie med en systematisk sökning. Sökningen gjordes i tre olika internationella databaser inom vård. Studiens resultat består av tretton artiklar som kvalitetsgranskades och analyserades induktivt. Resultatet svarar på forskningsfrågorna: ”På vilka sätt tar sig lidandet uttryck hos barnet?” och ”Vad innebär ett gott bemötande av stickrädda barn?”. Katie Erikssons teori om lidande har använts som teoretisk referensram. Studiens resultat visar att Erikssons teori kan användas som stöd vid bemötandet av stickrädda barn. Resultatet visar även att barn uttrycker sitt lidande på flera olika sätt, vilket stöder att bemötandet av stickrädda barn ska vara individanpassad. Ett gott bemötande handlar om att ge stöd, låta barn vara delaktiga och inkludera föräldern i processen. Till det goda bemötandet är ålderanpassad information och förberedelse en viktig hörnsten. Med hjälp av distraktion kan barns lidande och rädsla minska, eftersom de får nånting annat att fokusera på än själva nålsticket. Studiens resultat bidrar till ökad kunskap inom stickrädsla och kan användas då barn känner rädsla eller ångest inför nålrelaterade medicinska procedurer.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste