Varaosien ennakointiprosessin kehittäminen
Lepistö, Josi (2019)
Lepistö, Josi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245897
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin hyötyajoneuvokorjaamolle. Yritykselle on tärkeää palvella asiakasta mahdollisimman hyvin, mikä tarkoittaa sujuvaa ja tehokasta ajoneuvon huoltoa. Laadukas huolto vaatii hyvän varaosien ennakointiprosessin. Työssä tutustuttiin ennakointiprosessin vaiheisiin pyrkien kehittämään siinä havaittuja ongelmakohtia. Suurimmat ongelmat prosessissa olivat ylimääräisten varaosien kertyminen hyllyyn sekä toisaalta osien puuttuminen korjaus-tilanteessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi varastointia ja sen ylläpitoon liittyviä menetelmiä. Teoreettinen viitekehys sisältää myös teoriaa, jonka ympärille korjaamon päivittäinen toiminta rakentuu. Varsinaisessa työosiossa tutustutaan yrityksen huoltoprosessin vaiheisiin ja perehdytään tarkemmin varaosien ennakointiprosessin ongelmiin. Tietoa ongelmakohdista saadaan haastattelemalla henkilökuntaa sekä haastattelulomaketta käyttäen että vapaamuotoisesti keskustelemalla. Kerätyn tiedon perusteella saatuihin ennakointiprosessin ongelmiin on työssä esitelty kehitys-ehdotuksia, joita yritys voi hyödyntää tarpeen mukaan. Suurimmaksi ongelmien aiheuttajaksi ilmeni yrityksen sisäisen viestinnän huono kulku, jonka toimimattomuus laski työntekijöiden motivaatiota. Kun tieto ei kulkenut ollenkaan tai oli vain suullisesti välitettyä, asiat unohtuivat ja jäivät kiireessä hoitamatta. Työssä esitellään kehitysehdotuksia viestintämenetelmiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi varastointia ja sen ylläpitoon liittyviä menetelmiä. Teoreettinen viitekehys sisältää myös teoriaa, jonka ympärille korjaamon päivittäinen toiminta rakentuu. Varsinaisessa työosiossa tutustutaan yrityksen huoltoprosessin vaiheisiin ja perehdytään tarkemmin varaosien ennakointiprosessin ongelmiin. Tietoa ongelmakohdista saadaan haastattelemalla henkilökuntaa sekä haastattelulomaketta käyttäen että vapaamuotoisesti keskustelemalla. Kerätyn tiedon perusteella saatuihin ennakointiprosessin ongelmiin on työssä esitelty kehitys-ehdotuksia, joita yritys voi hyödyntää tarpeen mukaan. Suurimmaksi ongelmien aiheuttajaksi ilmeni yrityksen sisäisen viestinnän huono kulku, jonka toimimattomuus laski työntekijöiden motivaatiota. Kun tieto ei kulkenut ollenkaan tai oli vain suullisesti välitettyä, asiat unohtuivat ja jäivät kiireessä hoitamatta. Työssä esitellään kehitysehdotuksia viestintämenetelmiin.