Markkinointiviestintäsuunnitelma Urho Group Oy:lle
Susi, Aku (2019)
Susi, Aku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245935
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma tamperelaiselle kiinteistöhuoltoalan yritykselle, Urho Group Oy:lle. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän keinoihin, ja kolmantena tavoitteena oli analysoida Urho Group Oy:n ja sen valittujen kilpailijoiden markkinointiviestinnän nykytilaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin niin kotimaisen kuin vieraskielisen lähdeaineiston pohjalta. Näitä vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely, budjetin määrittely sekä keinojen suunnittelu ja toimenpiteiden arviointi ja seuranta. Teoriaosuudessa käydään läpi myös markkinointiviestinnän eri keinoja ja kanavia.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tehtiin toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin mukaisesti. Yrityksen markkinointiviestintään valitut kanavat olivat Instagram, Facebook, YouTube, Google, kotisivut, mainoslehtiset sekä henkilökohtainen myyntityö.
Opinnäytetyön viimeinen luku sisältää opinnäytetyön tekijän yhteenvedon ja pohdinnat liittyen aiheeseen ja koko opinnäytetyöprosessiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin niin kotimaisen kuin vieraskielisen lähdeaineiston pohjalta. Näitä vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely, budjetin määrittely sekä keinojen suunnittelu ja toimenpiteiden arviointi ja seuranta. Teoriaosuudessa käydään läpi myös markkinointiviestinnän eri keinoja ja kanavia.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tehtiin toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin mukaisesti. Yrityksen markkinointiviestintään valitut kanavat olivat Instagram, Facebook, YouTube, Google, kotisivut, mainoslehtiset sekä henkilökohtainen myyntityö.
Opinnäytetyön viimeinen luku sisältää opinnäytetyön tekijän yhteenvedon ja pohdinnat liittyen aiheeseen ja koko opinnäytetyöprosessiin.