Uusien restonomiopiskelijoiden tutustuttaminen Mikkeliin pelillistämisen avulla
Salonen, Helena; Soljasalo, Yolanda (2019)
Salonen, Helena
Soljasalo, Yolanda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255968
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää orientaatioviikolle soveltuvan opastuspelin prototyyppi, joka pelillisyyttä hyödyntäen lisäisi uusien restonomiopiskelijoiden aluetuntemusta Mikkelissä. Pelin prototyypin luominen tapahtui Seppo-pelialustalla. Tutkimuskysymyksinä työssä oli, kuinka pelillistämistä hyödyntämällä voidaan lisätä aluetuntemusta ja kuinka palvelumuotoi-lun prosessia voi hyödyntää osana opastuspelin suunnittelua.
Työssä toteutettiin kysely keväällä 2018 ja 2019 aloittaneille Kaakkois-Suomen ammattikor-keakoulun Mikkelin kampuksen restonomiopiskelijoille Google Forms -lomakkeella. Kyse-lyllä kartoitettiin opiskelijoiden ajatuksia opastuspelin tarpeellisuudesta sekä sen sisältöön liittyvistä toiveista. Kyselyn vastauksien pohjalta luotiin palvelumuotoilun työkaluja hyödyn-täen asiakasprofiilit, pelin palvelupolku sekä pelin prototyyppi. Prototyypin testaus ja sen jälkeinen palautekysely toteutettiin tammikuussa 2019 aloittaneille restonomiopiskelijoille. Palautekyselyn pohjalta luotiin jatkokehitysideoita.
Kehittämistyön tuloksena selvisi opastuspelin hyödyllisyys ja mielekkyys kohderyhmälle alueeseen tutustumisessa. Työssä esitettyjen jatkokehitysideoiden pohjalta toimeksiantaja voi viimeistellä pelin ja ottaa sen käyttöön. Peli soveltuisi osaksi orientaatioviikkoa ja sitä pystyisi jatkokehittämään myös muiden alojen orientaatioviikoille sekä kansainvälisille opis-kelijoille. Palvelumuotoilun työkalut antoivat kokonaisvaltaisen kuvan kehittämistyöstä.
Työssä toteutettiin kysely keväällä 2018 ja 2019 aloittaneille Kaakkois-Suomen ammattikor-keakoulun Mikkelin kampuksen restonomiopiskelijoille Google Forms -lomakkeella. Kyse-lyllä kartoitettiin opiskelijoiden ajatuksia opastuspelin tarpeellisuudesta sekä sen sisältöön liittyvistä toiveista. Kyselyn vastauksien pohjalta luotiin palvelumuotoilun työkaluja hyödyn-täen asiakasprofiilit, pelin palvelupolku sekä pelin prototyyppi. Prototyypin testaus ja sen jälkeinen palautekysely toteutettiin tammikuussa 2019 aloittaneille restonomiopiskelijoille. Palautekyselyn pohjalta luotiin jatkokehitysideoita.
Kehittämistyön tuloksena selvisi opastuspelin hyödyllisyys ja mielekkyys kohderyhmälle alueeseen tutustumisessa. Työssä esitettyjen jatkokehitysideoiden pohjalta toimeksiantaja voi viimeistellä pelin ja ottaa sen käyttöön. Peli soveltuisi osaksi orientaatioviikkoa ja sitä pystyisi jatkokehittämään myös muiden alojen orientaatioviikoille sekä kansainvälisille opis-kelijoille. Palvelumuotoilun työkalut antoivat kokonaisvaltaisen kuvan kehittämistyöstä.