Masterpass-maksutavan käytön lisääminen Facebook-mainoskampanjan avulla
Pekkarinen, Heidi (2019)
Pekkarinen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175509
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Facebook-mainoskampanja työn toimeksiantajalle Mastercardille sekä analysoida kampanjan tuloksia ja esittää kehitysehdotuksia mainonnan tehostamiseksi. Kampanjan tavoitteena oli lisätä Masterpass-maksutavan käyttöä Intersportin verkkokaupassa sekä lisätä maksutavan yleistä tunnettavuutta.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämistyö. Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin siihen, mistä osa-alueista tuloksellinen Facebook-mainonta rakentuu ja mitä mainoskampanjan suunnittelussa tulee ottaa huomioon. Kerätyn aineiston pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin Facebook-mainoskampanja toimeksiantajalle.
Kampanjan toteutettiin 11.12.–23.12.18 välisenä aikana. Kampanjalle asetettiin sen tavoitteen perusteella tarkemmat Facebookin mainostustavoitteet, joiden mukaan tuloksia arvioitiin. Mainostustavoitteiksi valittiin kattavuus sekä liikenne. Mainoskampanjan tulokset arvioitiin Smartly-mainonnanhallintatyökalun tunnuslukujen avulla.
Mainoskampanja jäi sille asetetusta kattavuustavoitteesta, mikä vaikutti myös kampanjasivustolle kertyneen liikenteen määrään. Johtopäätöksenä voitiin kuitenkin todeta kampanjan kokonaisuutena onnistuneen hyvin, sillä Masterpass-maksutavalla tehtyjä ostoja kertyi 163 kappaletta ja maksutavan osuus oli 30 % koko kampanjan aikaisesta luottokorttimyynnistä. Vastaava kampanja on toteutettu myös aiemmin, ja nyt tulokset olivat parempia. Tulosten pohjalta tehtiin joitakin parannusehdotuksia, joita olisi hyvä pohtia, kun seuraavaa kampanjaa suunnitellaan.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämistyö. Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin siihen, mistä osa-alueista tuloksellinen Facebook-mainonta rakentuu ja mitä mainoskampanjan suunnittelussa tulee ottaa huomioon. Kerätyn aineiston pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin Facebook-mainoskampanja toimeksiantajalle.
Kampanjan toteutettiin 11.12.–23.12.18 välisenä aikana. Kampanjalle asetettiin sen tavoitteen perusteella tarkemmat Facebookin mainostustavoitteet, joiden mukaan tuloksia arvioitiin. Mainostustavoitteiksi valittiin kattavuus sekä liikenne. Mainoskampanjan tulokset arvioitiin Smartly-mainonnanhallintatyökalun tunnuslukujen avulla.
Mainoskampanja jäi sille asetetusta kattavuustavoitteesta, mikä vaikutti myös kampanjasivustolle kertyneen liikenteen määrään. Johtopäätöksenä voitiin kuitenkin todeta kampanjan kokonaisuutena onnistuneen hyvin, sillä Masterpass-maksutavalla tehtyjä ostoja kertyi 163 kappaletta ja maksutavan osuus oli 30 % koko kampanjan aikaisesta luottokorttimyynnistä. Vastaava kampanja on toteutettu myös aiemmin, ja nyt tulokset olivat parempia. Tulosten pohjalta tehtiin joitakin parannusehdotuksia, joita olisi hyvä pohtia, kun seuraavaa kampanjaa suunnitellaan.