Tuusulanjärven alueen matkailuimago
Lamppu, Linda (2019)
Lamppu, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256008
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen matkailuimago Tuusulanjärven alueella on. Imagotutkimuksen tarkoituksena oli saada selville alueen matkailullisen imagon nykytila sekä käsitellä matkailuimago-käsitettä ja sen merkitystä sekä muita aiheeseen liittyviä käsitteitä, tutkia Tuusulanjärven alueen matkailullista imagoa sekä sen ominaisuuksia ja potentiaalia. Imagotutkimus luo perustaa alueen imagon, identiteetin ja matkailun tai näiden markkinoinnin kehittämiselle. Opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä imagon lisäksi ovat identiteetti, brändi, mielikuva, maine, attraktio, vetovoimatekijä ja matkailualue.
Opinnäytetyö edustaa sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineistoa kerättiin helmi-maaliskuussa 2019 Google Forms -pohjalla luodun verkkokyselylomakkeen avulla. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 75.
Tutkimuksen tulosten perusteella Tuusulanjärven alueen imagoa voidaan pitää kaiken kaikkiaan myönteisenä, mutta osittain tuntemattomana ja vaihtelevana. Tutkimustuloksista käy ilmi, että vastaajien silmin Tuusulanjärven alueella on selkeästi valtava potentiaali matkailun saralla, mutta alue tarvitsee enemmän näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tulokset osoittavat myös sen, että aluetta ja sen matkailullista tarjontaa kohtaan löytyy aitoa kiinnostusta.
Tämän imagotutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi alueen matkailun, imagon tai markkinoinnin kehittämisessä. Ei ole epäilystäkään, etteikö alueella jonakin päivänä olisi yhtenäinen ja vahva, kaikkien tuntema imago, kunhan sen näkyvyyteen ja tunnettuuteen kiinnitetään tulevaisuudessa entistäkin enemmän huomiota.
Opinnäytetyö edustaa sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineistoa kerättiin helmi-maaliskuussa 2019 Google Forms -pohjalla luodun verkkokyselylomakkeen avulla. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 75.
Tutkimuksen tulosten perusteella Tuusulanjärven alueen imagoa voidaan pitää kaiken kaikkiaan myönteisenä, mutta osittain tuntemattomana ja vaihtelevana. Tutkimustuloksista käy ilmi, että vastaajien silmin Tuusulanjärven alueella on selkeästi valtava potentiaali matkailun saralla, mutta alue tarvitsee enemmän näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tulokset osoittavat myös sen, että aluetta ja sen matkailullista tarjontaa kohtaan löytyy aitoa kiinnostusta.
Tämän imagotutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi alueen matkailun, imagon tai markkinoinnin kehittämisessä. Ei ole epäilystäkään, etteikö alueella jonakin päivänä olisi yhtenäinen ja vahva, kaikkien tuntema imago, kunhan sen näkyvyyteen ja tunnettuuteen kiinnitetään tulevaisuudessa entistäkin enemmän huomiota.