Yritys- ja maatalousasiakkaat -tiimin toiminnan kehittäminen: Case Suomenselän Osuuspankki
Autio, Aija-Riikka (2019)
Autio, Aija-Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256046
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Suomenselän Osuuspankki, joka on valtakunnalliseen OP-ryhmään kuuluva, itsenäinen Osuuspankki. Yrityksen toimialana ovat laaja-alaiset ja monipuoliset finanssialan palvelut yksityishenkilöille sekä yrityksille. Suomenselän Osuuspankilla on neljä täyden palvelun konttoria ja sen päätoimialue koostuu Haapajärven, Haapaveden ja Pyhäjärven kaupungeista sekä Kärsämäen ja Reisjärven kunnista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kehittämissuunnitelma pankin yritys- ja maatalousasiakkaat -tiimin toiminnan edelleen kehittämiseen ja työtehtävien organisoimiseen. Kehittämissuunnitelman avulla selkiinnytetään yritys- ja maatalousasiakkaiden parissa työskentelevien henkilöiden työnjakoa ja tiivistetään tiimin jäsenten välistä yhteistyötä. Opinnäytetyö antaa tietoa myös toimeksiantajalle siitä, mitä asioita tiimissä työskentelevät henkilöt toivovat edelleen kehitettävän.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pääteeman muodostavat muutoksen johtaminen ja asiakaskeskeisyyden johtaminen. Muutoksen johtamisessa käsitellään erilaisia keinoja muutoksen onnistuneeseen toteuttamiseen. Asiakaskeskeisyyden johtamisessa perehdytään asiakaskokemuksen muodostamiseen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tiimityöskentelyä sekä tiimin toiminnan kehittämistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma, joka pohjautuu tiimin jäsenille toteutettuihin teemahaastatteluihin sekä omiin havainnointeihin tiimissä. Kehittämissuunnitelmassa on haastattelujen avulla kartoitettu tiimin jäsenten mielestä kehittämistä vaativat kohteet sekä toiminnot. Kehittämissuunnitelman osuus on opinnäytetyöstä salattu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kehittämissuunnitelma pankin yritys- ja maatalousasiakkaat -tiimin toiminnan edelleen kehittämiseen ja työtehtävien organisoimiseen. Kehittämissuunnitelman avulla selkiinnytetään yritys- ja maatalousasiakkaiden parissa työskentelevien henkilöiden työnjakoa ja tiivistetään tiimin jäsenten välistä yhteistyötä. Opinnäytetyö antaa tietoa myös toimeksiantajalle siitä, mitä asioita tiimissä työskentelevät henkilöt toivovat edelleen kehitettävän.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pääteeman muodostavat muutoksen johtaminen ja asiakaskeskeisyyden johtaminen. Muutoksen johtamisessa käsitellään erilaisia keinoja muutoksen onnistuneeseen toteuttamiseen. Asiakaskeskeisyyden johtamisessa perehdytään asiakaskokemuksen muodostamiseen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tiimityöskentelyä sekä tiimin toiminnan kehittämistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma, joka pohjautuu tiimin jäsenille toteutettuihin teemahaastatteluihin sekä omiin havainnointeihin tiimissä. Kehittämissuunnitelmassa on haastattelujen avulla kartoitettu tiimin jäsenten mielestä kehittämistä vaativat kohteet sekä toiminnot. Kehittämissuunnitelman osuus on opinnäytetyöstä salattu.