Työyhteisöviestinnän nykyaikaistaminen Suur-Seudun Osuuskaupassa
Peltonen, Risto-Matti (2019)
Peltonen, Risto-Matti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256003
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu, miten Suur-Seudun Osuuskaupan uuden sisäisen viestinnän pääkanava Workplace on otettu vastaan henkilökunnan keskuudessa. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Suur-Seudun Osuuskaupalta. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää, miten valitut yksiköt Suur-Seudun Osuuskaupassa ovat kokeneet hyötyneensä Workplacen käytöstä ja millaisia haasteita he ovat kohdanneet uuden viestintäkanavan parissa.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä koostuu työyhteisöviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta. Toimeksiantaja Suur-Seudun Osuuskauppaa ja heidän viestintäkulttuuriaan esitellään myös opinnäytetyössä. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella sekä teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että työntekijät suhtautuvat positiivisesti uuteen viestintäkanavaan ja ovat mieltäneet tiedonkulun parantuneen työpaikallansa Workplacen myötä. Tiedonkulun nopeutuminen sekä tasapuolistuminen ovat merkittävimpiä hyötyjä Workplacen käyttöönotossa. Haasteiksi Workplacen käytössä koettiin, kun kaikki työyhteisön jäsenet eivät vielä käytä sitä sekä käytännön ongelmat sovelluksen käyttämiseen liittyen.
Johtopäätelmänä voidaan todeta, että Suur-Seudun Osuuskaupan uusi viestintäkanava on hyödyllinen työntekijöiden näkökulmasta, koska tämän avulla tiedonkulun koettiin parantuneen. Tulosten perusteella Workplacen käyttöönotto on nykyaikaistanut yrityksen viestintäkulttuuria reaaliaikaistamalla viestintää. Tutkimuksesta saatujen vastausten avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään Workplacen käyttöä toimipaikoissaan sujuvammaksi ja vastaamaan vielä paremmin henkilökunnan tarpeisiin sisäisen viestinnän suhteen.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä koostuu työyhteisöviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta. Toimeksiantaja Suur-Seudun Osuuskauppaa ja heidän viestintäkulttuuriaan esitellään myös opinnäytetyössä. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella sekä teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että työntekijät suhtautuvat positiivisesti uuteen viestintäkanavaan ja ovat mieltäneet tiedonkulun parantuneen työpaikallansa Workplacen myötä. Tiedonkulun nopeutuminen sekä tasapuolistuminen ovat merkittävimpiä hyötyjä Workplacen käyttöönotossa. Haasteiksi Workplacen käytössä koettiin, kun kaikki työyhteisön jäsenet eivät vielä käytä sitä sekä käytännön ongelmat sovelluksen käyttämiseen liittyen.
Johtopäätelmänä voidaan todeta, että Suur-Seudun Osuuskaupan uusi viestintäkanava on hyödyllinen työntekijöiden näkökulmasta, koska tämän avulla tiedonkulun koettiin parantuneen. Tulosten perusteella Workplacen käyttöönotto on nykyaikaistanut yrityksen viestintäkulttuuria reaaliaikaistamalla viestintää. Tutkimuksesta saatujen vastausten avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään Workplacen käyttöä toimipaikoissaan sujuvammaksi ja vastaamaan vielä paremmin henkilökunnan tarpeisiin sisäisen viestinnän suhteen.