Myyntilaskutusprosessin kehittäminen Meltex Oy Plasticsissa
Ilvonen, Anselmi (2019)
Ilvonen, Anselmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256055
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan myyntilaskutusprosessin kehittämistä kohdeyritys Meltex Oy Plasticissa. Laskutus on toteutettu Meltexissä todella manuaalisesti, mihin liittyy vahvasti paperinen keräyslähete, jonka avulla myyntitilauksista luodaan laskut yksitellen. Kehittämisen taustalla on myös ollut ajatus pystyä keskittämään kaikkien toimipisteiden laskutus Meltexin hallintoon. Prosessin automatisointi toteuttamalla laskutus kokonaan järjestelmän sisällä ja näin luopuminen paperisen lähetteen käytöstä laskutuksessa ovat olleet edellytyksiä laskutuksen keskittämiselle.
Opinnäytetyö on tutkimustyypiltään kvalitatiivinen tutkimus, jonka pääongelmana tutkitaan, miten Meltexin myyntilaskutusprosessia voitaisiin kehittää. Alaongelmissa selvitetään myyntilaskutusprosessiin nykytila, nykytilan ongelmat ja heikkoudet, tavoitetila sekä nyky- ja tavoitetilojen eroavaisuuksia, joiden avulla tunnistetaan suurimmat kehityskohteet.
Tietoperusta käsittelee prosesseja sekä niiden kehittämistä yleisesti. Toinen tietoperustan luku pureutuu myyntilaskutusprosessin teoriaan. Luvussa käydään muun muassa läpi tehokkaan myyntilaskutusprosessin tunnuspiirteitä ja myyntilaskutusprosessin merkitystä yrityksen kassanhallinnassa, mitkä ovat omilta osiltaan perustana empiiriselle osuudelle.
Empiirisessä osuudessa selvitetään ensin myyntilaskutusprosessin nykytilat neljälle laskutukseen eniten vaikuttavalle osa-alueelle. Osa-alueet ovat noudot, viennit, jälkitoimitukset ja koontilaskutus. Tämän jälkeen nykytiloista etsitään ongelmia ja heikkouksia, minkä jälkeen määritellään tavoitetilat jokaiselle osa-alueelle. Lopuksi nyky- ja tavoitetiloja vertaillaan, jolloin saadaan vielä paremmin esille oleellisimmat myyntilaskutusprosessin kehittämiskohteet.
Tavoitetilat perustuvat automaatiota hyödyntävään myyntilaskutusprosessiin, jossa paperisen lähetteen merkitys laskutuksessa poistuisi. Tavoitteena on laskun lähettäminen mahdollisimman nopeasti myyntitilauksen toimituksen jälkeen, millä on merkittävä vaikutus myös yrityksen myyntisaatavien kotouttamisessa ja edelleen kassanhallinnassa.
Suurimmiksi kehityskohteiksi tunnistettiin myyntilaskutusprosessin yleinen tehottomuus. Tehottomuus oli osin seurausta paperisen lähetteen suuresta merkityksestä prosessissa. Laskut luotiin myyntitilauksista yksitellen, lähetettä apuna käyttäen. Tavoitetilassa laskut luotaisiin järjestelmän tarjoamaa automaatiota hyödyntäen, jolloin kaikista laskutusvalmiista myyntitilauksista luodaan laskut yhdellä kertaa. Lisäksi myyntitilausten projektikohtainenhinnoittelu havaittiin manuaalista työtä vaativaksi ja prosessia hidastavaksi tekijäksi. Myös tavassa muodostaa koontilaskuja sekä jälkitoimitusten kontrolloimisessa tunnistettiin kehitettävää, joihin tavoitetiloilla haetaan parannusta.
Opinnäytetyö on tutkimustyypiltään kvalitatiivinen tutkimus, jonka pääongelmana tutkitaan, miten Meltexin myyntilaskutusprosessia voitaisiin kehittää. Alaongelmissa selvitetään myyntilaskutusprosessiin nykytila, nykytilan ongelmat ja heikkoudet, tavoitetila sekä nyky- ja tavoitetilojen eroavaisuuksia, joiden avulla tunnistetaan suurimmat kehityskohteet.
Tietoperusta käsittelee prosesseja sekä niiden kehittämistä yleisesti. Toinen tietoperustan luku pureutuu myyntilaskutusprosessin teoriaan. Luvussa käydään muun muassa läpi tehokkaan myyntilaskutusprosessin tunnuspiirteitä ja myyntilaskutusprosessin merkitystä yrityksen kassanhallinnassa, mitkä ovat omilta osiltaan perustana empiiriselle osuudelle.
Empiirisessä osuudessa selvitetään ensin myyntilaskutusprosessin nykytilat neljälle laskutukseen eniten vaikuttavalle osa-alueelle. Osa-alueet ovat noudot, viennit, jälkitoimitukset ja koontilaskutus. Tämän jälkeen nykytiloista etsitään ongelmia ja heikkouksia, minkä jälkeen määritellään tavoitetilat jokaiselle osa-alueelle. Lopuksi nyky- ja tavoitetiloja vertaillaan, jolloin saadaan vielä paremmin esille oleellisimmat myyntilaskutusprosessin kehittämiskohteet.
Tavoitetilat perustuvat automaatiota hyödyntävään myyntilaskutusprosessiin, jossa paperisen lähetteen merkitys laskutuksessa poistuisi. Tavoitteena on laskun lähettäminen mahdollisimman nopeasti myyntitilauksen toimituksen jälkeen, millä on merkittävä vaikutus myös yrityksen myyntisaatavien kotouttamisessa ja edelleen kassanhallinnassa.
Suurimmiksi kehityskohteiksi tunnistettiin myyntilaskutusprosessin yleinen tehottomuus. Tehottomuus oli osin seurausta paperisen lähetteen suuresta merkityksestä prosessissa. Laskut luotiin myyntitilauksista yksitellen, lähetettä apuna käyttäen. Tavoitetilassa laskut luotaisiin järjestelmän tarjoamaa automaatiota hyödyntäen, jolloin kaikista laskutusvalmiista myyntitilauksista luodaan laskut yhdellä kertaa. Lisäksi myyntitilausten projektikohtainenhinnoittelu havaittiin manuaalista työtä vaativaksi ja prosessia hidastavaksi tekijäksi. Myös tavassa muodostaa koontilaskuja sekä jälkitoimitusten kontrolloimisessa tunnistettiin kehitettävää, joihin tavoitetiloilla haetaan parannusta.