Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suunnittelu ja arviointi osaksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria: Toiminnallinen projekti varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan kehittämiseksi Pikiruukin päiväkodille

Nystedt, Heidi (2019)

Avaa tiedosto
Suunnittelu ja arviointi osaksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.pdf (1.163Mt)
Lataukset: 


Nystedt, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266072
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprojekti sijoittui Kokkolan kaupungin Pikiruukin päiväkotiin 3–5-vuotiaiden lapsiryhmään sekä heidän varhaiskasvatustiimiinsä. Projektin tarkoitus oli kehittää varhaiskasvatustiimin toimintakulttuuria pedagogisen toiminnan suunnittelun, arvioinnin ja toteuttamisen osalta. Tavoitteena oli varhaiskasvattajien kasvatustietoisuuden ja itsearvioinnin lisääntyminen ja sitä kautta laadukkaampi varhaiskasvatus lapsiryhmälle. Tarkoitus oli tuoda varhaiskasvatus näkyväksi toteuttaen oppimisen alueita myös taiteellisin menetelmin.

Projektissa toteutettiin 12 interventiota, joista osa toteutettiin lapsiryhmään ja osa varhaiskasvatustiimiin. Yksi interventio sijoittui avoimelle yleisölle Kokkolan kaupungin kirjastossa. Varhaiskasvatustiimin interventioissa paneuduttiin pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja arviointiin. Varhaiskasvatussuunnitelmasta esiin otettuja teemoja käytiin läpi keskustellen ja toimintaa suunniteltiin ja valmisteltiin yhdessä. Lapsiryhmään tehdyt interventiot pohjautuivat varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueisiin. Varhaiskasvatustiimille tehdyissä interventioissa oli tehty valmiit suunnitelmat toiminnalle ja työnjako ohjaamiselle.

Yksi yhteinen teema kaikissa interventioissa oli taidekasvatuksellinen näkökulma. Opinnäytetyöprojektissa lapsille luotiin oma taideprojekti. Taideprojektissa lapset saivat toteuttaa erilaisia taidemenetelmiä interventioista inspiroituneina. Lasten taideprojekti toimi opinnäytetyön pedagogisena dokumentointina.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste