Yhteisökasvatus osana lastensuojelulaitoksen arkea
Virkkunen, Mari (2019)
Virkkunen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904195611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904195611
Tiivistelmä
Miten yhteisökasvatuksellinen ajattelu on muokannut laitoksen arkea? Mistä tilanteesta lähdettiin ja mihin on päästy? Miten yhteisökasvatuksellista toimintatapaa voisi vielä kehittää arjessa? Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yhden Porin kaupungin lastensuojelulaitoksen yhteisökasvatuskoulutuksen matkaa ja kehittää yhteisökasvatuksellista ajattelu- ja toimintatapaa arjessa lasten osallisuus huomioon ottaen.
Tutkimukseni oli osallistuva toimintatutkimus. Toimintatutkimus sopi hyvin kehittämistyölleni, koska kehittämistyölläni oli tarkoitus kehittää laitoksen arkea ja osallistuin itse myös kehittämiseen. Kehittämistyössäni on myös huomioituna Bikva-mallin asiakasnäkökulma, ajatus kriittisestä asiakkaasta. Pääasiallisina aineistonhankinta metodeina käytin ryhmäkeskustelua ja teemahaastattelua. Sovelsin myös oppimiskahvila-ajatusta viimeisen ryhmäkeskustelun aikana.
Käytin ryhmäkeskustelua aineistonhankinnassa työyhteisön kanssa. Kehittämistyöhön sisältyi neljä ryhmäkeskustelua. Ensimmäisessä ryhmäkeskustelussa keskityttiin yhteisökasvatuskoulutuksesta saadun diasarjan läpikäymiseen, palauttaaksemme mieleen yhteisökasvatuskoulutusta ja sitä miksi yhteisökasvatuskoulutukseen lähdettiin. Toisessa ryhmäkeskustelussa keskityimme kysymyksiin: Millainen tilanne laitoksessa oli ennen koulutukseen lähtemistä? Mitä muuttui matkan varrella? Mitä haasteita oli ja millainen tilanne on nyt?
Lapsilta keräsin aineiston teemahaastatteluina. Teemahaastattelut toteutuivat viiden lapsen kanssa. Kolmannessa ryhmäkeskustelussa kehittämispäivässä kävimme lasten teemahaastatteluista saadut tulokset läpi ja kävimme niiden pohjalta ryhmäkeskustelua arjen kehittäminen, yhteisökasvatus ja osallisuuden lisääminen pohjimmaisena ajatuksena. Viimeisessä ryhmäkeskustelussa sovelsimme oppimiskahvila-ajatusta. Viimeisen ryhmäkeskustelun aihe liittyi yhteisökasvatuksen periaatteisiin ja niiden näkymiseen laitoksessa.
Kehittämistyöllä saatiin vahvistettua jo olemassa olevaa yhteisökasvatuksellista ajattelua ja toimintatapaa, se toi innostusta arjen jatkuvaan kehittämiseen, vahvisti yhteisökasvatuksellisen ajattelun tärkeyttä ja lasten osallisuuden mahdollistamista arkisissa toiminnoissa. Kehittämistyön yhtenä tuloksena oli myös tästä aineistosta koottu asiakirja perehdyttämiskansioon laitoksessa toteutettavasta yhteisökasvatuksesta. Yhteisökasvatuksellisen ajattelun ja toimintatavan jatkuva kehittäminen ja mieleen palauttaminen koettiin tärkeiksi ja niitä päätettiin jatkaa kehittämistyön loputtuakin. How has the community education shaped the everyday life in one child protection unit? Where did we start and what have we accomplished? How could we still develop the community educational thinking in everyday life? The meaning of this development project was to research the one year “trip” in the community educational program in Pori`s one child protection unit and develop the community educational thinking and working in the unit`s everyday life considering children`s participation.
This development project was participatory action research. Action research was good for this project because it was supposed to develop the everyday life in one child protection unit and I also attended in the development. In this project there is also observed BIKVA-models critical client aspect. The material for the research was mainly gotten by using group conversation and theme interview methods. There is also observed learning café method in the last group conversation.
The group conversation method was used by work community. There were in total four conversations. The first conversation was about to repeat the material from the community education program. The main was to refresh the material and answer the question: why did we go to the community education program by the beginning? Second conversation was about questions: what was the situation in the child protection unit before the community education started? What changed along the way? What were the challenges and where do we stand now?
The theme interviews were done with the children who lived in this child protection unit. There were theme interviews with five children, with one child at the time. In the third group conversation which was on a work community`s development day we went through the results from the children`s interviews. After this we started to discuss about the results by thinking the everyday life development, community education and increasing the children`s participation. In the last conversation we observed thoughts of learning café method. The last conversation was about the community education`s principles and how these were visible in this unit.
With this development project we got enforced the community educational thinking and working and it brought us enthusiasm to permanently develop the everyday life in this child protection unit. It also strengthened the importance of the community educational thinking and children`s participation in their everyday life. One of the results of the development project was also a document compiled for unit`s introduction file of its community education. The permanent development of community educational thinking and working was experienced important and it was decided to continue also after this project.
Tutkimukseni oli osallistuva toimintatutkimus. Toimintatutkimus sopi hyvin kehittämistyölleni, koska kehittämistyölläni oli tarkoitus kehittää laitoksen arkea ja osallistuin itse myös kehittämiseen. Kehittämistyössäni on myös huomioituna Bikva-mallin asiakasnäkökulma, ajatus kriittisestä asiakkaasta. Pääasiallisina aineistonhankinta metodeina käytin ryhmäkeskustelua ja teemahaastattelua. Sovelsin myös oppimiskahvila-ajatusta viimeisen ryhmäkeskustelun aikana.
Käytin ryhmäkeskustelua aineistonhankinnassa työyhteisön kanssa. Kehittämistyöhön sisältyi neljä ryhmäkeskustelua. Ensimmäisessä ryhmäkeskustelussa keskityttiin yhteisökasvatuskoulutuksesta saadun diasarjan läpikäymiseen, palauttaaksemme mieleen yhteisökasvatuskoulutusta ja sitä miksi yhteisökasvatuskoulutukseen lähdettiin. Toisessa ryhmäkeskustelussa keskityimme kysymyksiin: Millainen tilanne laitoksessa oli ennen koulutukseen lähtemistä? Mitä muuttui matkan varrella? Mitä haasteita oli ja millainen tilanne on nyt?
Lapsilta keräsin aineiston teemahaastatteluina. Teemahaastattelut toteutuivat viiden lapsen kanssa. Kolmannessa ryhmäkeskustelussa kehittämispäivässä kävimme lasten teemahaastatteluista saadut tulokset läpi ja kävimme niiden pohjalta ryhmäkeskustelua arjen kehittäminen, yhteisökasvatus ja osallisuuden lisääminen pohjimmaisena ajatuksena. Viimeisessä ryhmäkeskustelussa sovelsimme oppimiskahvila-ajatusta. Viimeisen ryhmäkeskustelun aihe liittyi yhteisökasvatuksen periaatteisiin ja niiden näkymiseen laitoksessa.
Kehittämistyöllä saatiin vahvistettua jo olemassa olevaa yhteisökasvatuksellista ajattelua ja toimintatapaa, se toi innostusta arjen jatkuvaan kehittämiseen, vahvisti yhteisökasvatuksellisen ajattelun tärkeyttä ja lasten osallisuuden mahdollistamista arkisissa toiminnoissa. Kehittämistyön yhtenä tuloksena oli myös tästä aineistosta koottu asiakirja perehdyttämiskansioon laitoksessa toteutettavasta yhteisökasvatuksesta. Yhteisökasvatuksellisen ajattelun ja toimintatavan jatkuva kehittäminen ja mieleen palauttaminen koettiin tärkeiksi ja niitä päätettiin jatkaa kehittämistyön loputtuakin.
This development project was participatory action research. Action research was good for this project because it was supposed to develop the everyday life in one child protection unit and I also attended in the development. In this project there is also observed BIKVA-models critical client aspect. The material for the research was mainly gotten by using group conversation and theme interview methods. There is also observed learning café method in the last group conversation.
The group conversation method was used by work community. There were in total four conversations. The first conversation was about to repeat the material from the community education program. The main was to refresh the material and answer the question: why did we go to the community education program by the beginning? Second conversation was about questions: what was the situation in the child protection unit before the community education started? What changed along the way? What were the challenges and where do we stand now?
The theme interviews were done with the children who lived in this child protection unit. There were theme interviews with five children, with one child at the time. In the third group conversation which was on a work community`s development day we went through the results from the children`s interviews. After this we started to discuss about the results by thinking the everyday life development, community education and increasing the children`s participation. In the last conversation we observed thoughts of learning café method. The last conversation was about the community education`s principles and how these were visible in this unit.
With this development project we got enforced the community educational thinking and working and it brought us enthusiasm to permanently develop the everyday life in this child protection unit. It also strengthened the importance of the community educational thinking and children`s participation in their everyday life. One of the results of the development project was also a document compiled for unit`s introduction file of its community education. The permanent development of community educational thinking and working was experienced important and it was decided to continue also after this project.