Helsinki-Vantaan lentoaseman neuvonnan ja pysäköintipalveluiden palvelukokonaisuuden kehittäminen
Kaidankangas, Sanna; Vanhamäki, Meggy (2019)
Kaidankangas, Sanna
Vanhamäki, Meggy
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256058
Tiivistelmä
Helsinki-Vantaalla on käynnissä lentoaseman historian mittavin laajennushanke. Hankkeen on arvioitu valmistuvan vuonna 2022 ja se valmistaa Helsinki-Vantaata palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa. Hankkeen myötä nykyisen Terminaali 2 -rakennuksen eteen nousee täysin uusi terminaalirakennus uusine tiloineen.
Työssä luodaan ehdotus uudesta lentoaseman neuvonnan ja pysäköinnin palvelupisteen kokonaisuudesta uudessa terminaalirakennuksessa. Lisäksi siinä esitetään mitä työvälineitä neuvonnassa tulisi olla, jotta kokonaisuus mahdollistaa tehokkaan työskentelyn ja poikkeuksellisten asiakaskokemusten luomisen. Työn ulkopuolelle on rajattu tilojen fyysinen muoto ja sisustus.
Lentoasemalle palveluympäristönä ominaista ovat erityisesti turvallisuuteen liittyvät tekijät. Niitä ovat esimerkiksi turvatarkastukset, saapuvien ja lähtevien matkustajien erottelu eli reitittäminen erilleen terminaalissa sekä rajatarkastukset.
Finavian mukaan palvelupolku koostuu eri vaiheista, joita asiakas kohtaa ja käyttää ennen, aikana ja jälkeen lentoaseman.
Tällä hetkellä lentoaseman neuvonta ja Finavian ainoa palvelupiste sijaitsee Terminaali 1 ja 2 välisellä yhdyskäytävällä. Palvelupiste on yhdistetty lentoaseman neuvonta ja pysäköinnin palvelupiste. Palvelupisteellä ovat työpisteet kassavirkailijalle ja pysäköinnin operaattorille.
Työn tutkimusosiossa tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, johon saatiin 36 vastausta. Kysely lähetettiin 6.3.2019 Passenger Services -yksikön työntekijöille sähköpostilla. Vastausaikaa annettiin 23.3.2019 asti. Tutkimuksella selvitettiin mitä toiveita tai parannusehdotuksia työntekijöillä olisi uutta palvelukokonaisuutta ajatellen.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että henkilöstön mielestä paras vaihtoehto olisi pysäköinnin palvelupisteen ja lentoaseman neuvonnan erottaminen. Työvälineiden tulee olla toimivia ja ohjeistuksien ajan tasalla.
Työssä luodaan ehdotus uudesta lentoaseman neuvonnan ja pysäköinnin palvelupisteen kokonaisuudesta uudessa terminaalirakennuksessa. Lisäksi siinä esitetään mitä työvälineitä neuvonnassa tulisi olla, jotta kokonaisuus mahdollistaa tehokkaan työskentelyn ja poikkeuksellisten asiakaskokemusten luomisen. Työn ulkopuolelle on rajattu tilojen fyysinen muoto ja sisustus.
Lentoasemalle palveluympäristönä ominaista ovat erityisesti turvallisuuteen liittyvät tekijät. Niitä ovat esimerkiksi turvatarkastukset, saapuvien ja lähtevien matkustajien erottelu eli reitittäminen erilleen terminaalissa sekä rajatarkastukset.
Finavian mukaan palvelupolku koostuu eri vaiheista, joita asiakas kohtaa ja käyttää ennen, aikana ja jälkeen lentoaseman.
Tällä hetkellä lentoaseman neuvonta ja Finavian ainoa palvelupiste sijaitsee Terminaali 1 ja 2 välisellä yhdyskäytävällä. Palvelupiste on yhdistetty lentoaseman neuvonta ja pysäköinnin palvelupiste. Palvelupisteellä ovat työpisteet kassavirkailijalle ja pysäköinnin operaattorille.
Työn tutkimusosiossa tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, johon saatiin 36 vastausta. Kysely lähetettiin 6.3.2019 Passenger Services -yksikön työntekijöille sähköpostilla. Vastausaikaa annettiin 23.3.2019 asti. Tutkimuksella selvitettiin mitä toiveita tai parannusehdotuksia työntekijöillä olisi uutta palvelukokonaisuutta ajatellen.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että henkilöstön mielestä paras vaihtoehto olisi pysäköinnin palvelupisteen ja lentoaseman neuvonnan erottaminen. Työvälineiden tulee olla toimivia ja ohjeistuksien ajan tasalla.