Toivo ohjaajan työssä: Varatien lastensuojelu laitoksen käytännöt
Sundgren, Hannu (2019)
Sundgren, Hannu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904276200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904276200
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, kuinka huostaanotettujen lasten / nuorten oh-jaajat kuvasivat toivon käsitteen ja miten he kokivat toivon omassa työssään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda näkyväksi lastensuojelulaitoksessa ohjaajien kokemukset omasta työstään toivon näkökulmasta. Saadun tiedon perusteella toivo oli keskeinen tausta-ajatus ja Varantien toiminta-ajatuksessa toivo ilmeni vahvasti.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusotteen mukaan. Aineisto kerättiin jakamalla kysymyslomake ohjaajille. Näin sain tietoa ohjaajien toivon ajatuksista ja sen merkityksestä heille. Teoreettisena lähtökohtana olivat ohjaajan työ laitoksessa, ratkaisukeskeisyys, toivo, toivon kokemus ja fenomenologia.
Toivon merkitys korostuu nuoren voimaantumisessa ja ohjaajan tekemässä työssä. Toivon kokemus edistää nuoren itsenäistymistä, luo uskoa tulevaisuuteen ja selviytymiseen elämässä. Varatien kirjoitettujen dokumenttien kielessä ja ohjaajien puheessa toivo esiintyy säännöl-lisesti. Toivo on johtoajatus Varatiellä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusotteen mukaan. Aineisto kerättiin jakamalla kysymyslomake ohjaajille. Näin sain tietoa ohjaajien toivon ajatuksista ja sen merkityksestä heille. Teoreettisena lähtökohtana olivat ohjaajan työ laitoksessa, ratkaisukeskeisyys, toivo, toivon kokemus ja fenomenologia.
Toivon merkitys korostuu nuoren voimaantumisessa ja ohjaajan tekemässä työssä. Toivon kokemus edistää nuoren itsenäistymistä, luo uskoa tulevaisuuteen ja selviytymiseen elämässä. Varatien kirjoitettujen dokumenttien kielessä ja ohjaajien puheessa toivo esiintyy säännöl-lisesti. Toivo on johtoajatus Varatiellä.