Osatyökykyisen asiakkaan tarvitsema palveluohjaus työllistymiseen: Yhdessä Hyvä Ote -hankkeelle kehitetty toimintamalli osatyökykyisten tukemiseksi
Arvila, Susanna (2019)
Arvila, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904276201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904276201
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ajatuksena oli kehittää palvelumuotoilun avulla osatyökykyisille asiakkaille palveluohjausmalli. Palveluohjausmallin avulla pystyttäisiin saamaan osatyökykyisiä asiakkaita työllistymään helpommin. Työ tehtiin Yhdessä Hyvä Ote -hankkeelle.
Nykyisestä pirstalemaisesta palvelujärjestelmästä osatyökykyiset asiakkaat eivät löydä tarvitsemiaan asioita tai palveluja helposti yhdestä paikasta. Työni tarkoitus oli luoda malli, jonka avulla voitaisiin koota eri asiakkaan tarvitsemat palvelut yhden henkilön (työkykykoordinaattori) tietoon. Palveluohjausmallin avulla voitaisiin helpottaa palveluiden saamista oikea-aikaisesti ja -tarpeisesti kaikille asiakkaille diagnooseihin tai sosiaaliseen tilanteeseen katsomatta. Työntekijöiden päällekkäistä työtä voitaisiin vähentää erillisellä palveluohjausyksiköllä, kuten Oulussa on tehty vuonna 2012.
Palvelumuotoiluun kuuluvalla käyttäjätiedon hankinnalla haastattelin 12 työllistämiseen liittyvää toimijaa Kouvolan alueelta. Haastattelujen pohjalta kehitin palveluohjaustasojen sisällöt ja asiakaspolkumallit. Yhteiskehittämisessä mallit käytiin läpi asiakaslähtöisesti käyttäjätiedon hankintaan osallistuneiden tahojen kanssa.
Kehittämisen tuotteena muodostuivat palveluohjaustasot sekä sisällöt palveluohjaustasoi-hin Yhdessä Hyvä Ote -hankkeelle. Haastatteluilla ja yhteiskehittämisellä muodostuivat asiakaspolkuhahmotelma sekä muutama asiakasprofiili
Opinnäytetyön osia tai jopa koko työn voisi ottaa sellaisenaan monenlaisten toimijoiden käyttöön. Opinnäytetyö on toimintamalli koordinoimaan pirstaleista palvelujärjestelmää osatyökykyisen asiakkaan tai hänen kanssaan työskenteleville ammattilaisille.
The objective of this thesis was to develop a service counselling model for the people with partial work ability with the help of service design. It would be possible to make people with partial work ability to be more easily employed with the help of the service design model. The work was done for the Yhdessä Hyvä Ote -project.
In the present fragmented service organization people with partial work ability will not find the things or services that they need easily in one place. The purpose of my work was to create a model for gathering the services needed by the client to become knowledge of one person (work ability coordinator). The service counselling model could make it easier for all customers to receive services in the right time and on the right need, regardless of diagnosis or social situation. The overlapping work of the employees could be reduced by a separate service counselling unit, as was done in Oulu in 2012.
By acquiring user information on service design, I interviewed 12 employment-related actors in the Kouvola area. Based on the interviews, I developed the contents of the service counselling levels and customer path models. In co-development, the models were surveyed with the customer-oriented actors involved in acquiring user information.
As a product of development, the service counselling levels and contents for the service counselling levels were formed for the Together A Good Grip -project. Interviews and co-development resulted in customer path design and few customer profiles.
Parts of the thesis or even the whole work could be taken in use as such for a wide range of actors. The thesis provides an operating model for coordinating a fragmented service organization for the people with partial work ability or professionals working with people with partial work ability.
Nykyisestä pirstalemaisesta palvelujärjestelmästä osatyökykyiset asiakkaat eivät löydä tarvitsemiaan asioita tai palveluja helposti yhdestä paikasta. Työni tarkoitus oli luoda malli, jonka avulla voitaisiin koota eri asiakkaan tarvitsemat palvelut yhden henkilön (työkykykoordinaattori) tietoon. Palveluohjausmallin avulla voitaisiin helpottaa palveluiden saamista oikea-aikaisesti ja -tarpeisesti kaikille asiakkaille diagnooseihin tai sosiaaliseen tilanteeseen katsomatta. Työntekijöiden päällekkäistä työtä voitaisiin vähentää erillisellä palveluohjausyksiköllä, kuten Oulussa on tehty vuonna 2012.
Palvelumuotoiluun kuuluvalla käyttäjätiedon hankinnalla haastattelin 12 työllistämiseen liittyvää toimijaa Kouvolan alueelta. Haastattelujen pohjalta kehitin palveluohjaustasojen sisällöt ja asiakaspolkumallit. Yhteiskehittämisessä mallit käytiin läpi asiakaslähtöisesti käyttäjätiedon hankintaan osallistuneiden tahojen kanssa.
Kehittämisen tuotteena muodostuivat palveluohjaustasot sekä sisällöt palveluohjaustasoi-hin Yhdessä Hyvä Ote -hankkeelle. Haastatteluilla ja yhteiskehittämisellä muodostuivat asiakaspolkuhahmotelma sekä muutama asiakasprofiili
Opinnäytetyön osia tai jopa koko työn voisi ottaa sellaisenaan monenlaisten toimijoiden käyttöön. Opinnäytetyö on toimintamalli koordinoimaan pirstaleista palvelujärjestelmää osatyökykyisen asiakkaan tai hänen kanssaan työskenteleville ammattilaisille.
The objective of this thesis was to develop a service counselling model for the people with partial work ability with the help of service design. It would be possible to make people with partial work ability to be more easily employed with the help of the service design model. The work was done for the Yhdessä Hyvä Ote -project.
In the present fragmented service organization people with partial work ability will not find the things or services that they need easily in one place. The purpose of my work was to create a model for gathering the services needed by the client to become knowledge of one person (work ability coordinator). The service counselling model could make it easier for all customers to receive services in the right time and on the right need, regardless of diagnosis or social situation. The overlapping work of the employees could be reduced by a separate service counselling unit, as was done in Oulu in 2012.
By acquiring user information on service design, I interviewed 12 employment-related actors in the Kouvola area. Based on the interviews, I developed the contents of the service counselling levels and customer path models. In co-development, the models were surveyed with the customer-oriented actors involved in acquiring user information.
As a product of development, the service counselling levels and contents for the service counselling levels were formed for the Together A Good Grip -project. Interviews and co-development resulted in customer path design and few customer profiles.
Parts of the thesis or even the whole work could be taken in use as such for a wide range of actors. The thesis provides an operating model for coordinating a fragmented service organization for the people with partial work ability or professionals working with people with partial work ability.