Opas brändäämiseen pienelle lautapeliyritykselle
Nieminen, Ville (2019)
Nieminen, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904286209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904286209
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on produktityyppinen opas. Opas on powerpoint-muodossa ja se käsittelee pienelle lautapeliyritykselle sopivia brändäämisen keinoja. Työ jakautuu teoriaan ja produktiin. Työllä ei ole toimeksiantajaa.
Yrityksen brändäystä rakentaessa on tärkeää ymmärtää brändäysprosessin etenemistä. Prosessiin kuuluu vision, arvojen, mission, positioinnin ja brändin tarinan sekä persoonan elementit. Näistä tärkein on visio, joka määrittelee brändin tarkoituksen. Arvot ohjaavat yrityksen päätöksentekoa. Positiointi on keino, jolla yritys määrittelee sijaintinsa markkinoilla kilpailjoihin verrattuna.
Brändi-identiteetti tekee brändistä muista poikkeavan. Sen määrittelyn apuna on järkevä käyttää tutkimuksia ja analyysejä, jotta saa hyödyllistä tietoa asiakkaista ja kilpailijoista. Tutkimusten lisäksi on olennaista ymmärtää yleisesti kuluttajien päätöksentekoa ja oppimista. Asiakkaiden ajattelun ymmärtäminen on tärkeää, sillä menestyksen kannalta asiakkaiden brändiä koskevat mielleyhtymät ovat olennaisempia kuin todellisuus. Yrityksen on hallittava mitkä mielleyhtymät siihen liitetään. Hallinta tapahtuu brändäyssignaalien avulla, jotka ovat mitä vain brändistä ulospäin välittyviä ominaisuuksia. Niiden avulla välitetään brändiin liittyviä mielleyhtymiä.
Työ on tarpeellinen, koska suurin osa lautapeleistä myydään muissa kuin lautapeleihin erikoistuvissa liikkeissä. Oppaan on tarkoitus sisältää lautapeliyrityksille hyödyllistä tietoa, jonka avulla he voivat kehittää brändiä ja vallata isomman osan lautapelien myynnistä.
Opinnäytetyön tekeminen ei pysynyt missään vaiheessa aikataulussa. Ongelmia aiheutti motivaatio-ongelmat, jotka kuitenkin väistyivät. Ongelma-alueena oli teoriaosuus, muut osuudet sujuivat vaivatta. Kehittämiskohteeksi todettiin sosiaalisen median hyödyntämisen analysointi, toimialan suurempi analyysi sekä yleinen teorian syventäminen. Kokonaisuutena tekijä on tyytyväinen työhön.
Yrityksen brändäystä rakentaessa on tärkeää ymmärtää brändäysprosessin etenemistä. Prosessiin kuuluu vision, arvojen, mission, positioinnin ja brändin tarinan sekä persoonan elementit. Näistä tärkein on visio, joka määrittelee brändin tarkoituksen. Arvot ohjaavat yrityksen päätöksentekoa. Positiointi on keino, jolla yritys määrittelee sijaintinsa markkinoilla kilpailjoihin verrattuna.
Brändi-identiteetti tekee brändistä muista poikkeavan. Sen määrittelyn apuna on järkevä käyttää tutkimuksia ja analyysejä, jotta saa hyödyllistä tietoa asiakkaista ja kilpailijoista. Tutkimusten lisäksi on olennaista ymmärtää yleisesti kuluttajien päätöksentekoa ja oppimista. Asiakkaiden ajattelun ymmärtäminen on tärkeää, sillä menestyksen kannalta asiakkaiden brändiä koskevat mielleyhtymät ovat olennaisempia kuin todellisuus. Yrityksen on hallittava mitkä mielleyhtymät siihen liitetään. Hallinta tapahtuu brändäyssignaalien avulla, jotka ovat mitä vain brändistä ulospäin välittyviä ominaisuuksia. Niiden avulla välitetään brändiin liittyviä mielleyhtymiä.
Työ on tarpeellinen, koska suurin osa lautapeleistä myydään muissa kuin lautapeleihin erikoistuvissa liikkeissä. Oppaan on tarkoitus sisältää lautapeliyrityksille hyödyllistä tietoa, jonka avulla he voivat kehittää brändiä ja vallata isomman osan lautapelien myynnistä.
Opinnäytetyön tekeminen ei pysynyt missään vaiheessa aikataulussa. Ongelmia aiheutti motivaatio-ongelmat, jotka kuitenkin väistyivät. Ongelma-alueena oli teoriaosuus, muut osuudet sujuivat vaivatta. Kehittämiskohteeksi todettiin sosiaalisen median hyödyntämisen analysointi, toimialan suurempi analyysi sekä yleinen teorian syventäminen. Kokonaisuutena tekijä on tyytyväinen työhön.