Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuinka hypätä tyhjän päälle? : turvallisen ja toimivan improvisaatioteatterin opetuksen periaatteet

Tomperi, Sinimaria (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (208.7Kt)
Lataukset: 


Tomperi, Sinimaria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266140
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössäni on selvittää turvallisen ja toimivan improvisaatioteatterin opetuksen periaatteita. Tämä toteutetaan tutkimalla ja jäsentämällä improvisaatioteatterin arvopohjaa, sekä vertaamalla tästä saatua tietoa opiskelijoiden kokemuksiin turvattomista oppimistilanteista. Pyrin selvittämään, mitkä arvot ovat tärkeitä improvisaatioteatterin opettajan työssä ja kuinka ne voivat auttaa turvallisen ja toimivan opetusympäristön luomisessa. Lähtökohtani tähän opinnäytetyöhön on pedagoginen.

Lähdemateriaaleinani toimivat viiden kokeneen improvisaatioteatterin opettajan haastattelut, neljän improvisaatioteatterin pelottavaksi ja haastavaksi kokevan teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijan haastattelut sekä improvisaatioteatteria käsittelevä kirjallisuus. Pyrin tätä kautta lähestymään opinnäytetyöni aihetta sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta.

Opinnäytetyöni alussa määrittelen improvisaatioteatterin luonnetta taiteenlajina sekä arvojen tärkeyttä opetustyössä. Tämän jälkeen selvitän, mitkä arvot ovat improvisaatioteatterissa havaintoni mukaan ns. universaaleja, eli yhdistävät eri tyylisuuntia ja toiminnan konteksteja. Vertaillessani haastatteluja ja lähdeteoksia päädyin jaottelemaan arvot kolmeen kategoriaan: kuuntelu, hyväksyntä ja tukeminen. Jokaista kategoriaa käsittelen kolmesta näkökulmasta: opettajan suhteessa yksilöön, yksilön suhteessa ryhmään sekä yksilön suhteessa itseensä. Lopuksi muodostan tutkimukseni aikana nousseiden pohdintojen perusteella improvisaatioteatterin opettajan avuksi kuuntelua, hyväksyntää ja tukemista käsittelevät ”opettajan ohjenuorat”.
 
The purpose of my study is to examine the principles of teaching improvisation theatre in a safe and functional way. This is done by researching and classifying the values in improvisation theatre, and by comparing this knowledge to the unsafe learning situations that the interviewed students had experienced. The premise of this thesis is pedagogical, because I aim to find out which are the values that are important in the work of a teacher of improvisation theatre and how they can help to create a safe and functional learning environment.

As my source material I used the interviews of 5 experienced teachers of improvisation, 4 interviews of students of drama instructing who experience improvisation theatre as frightening and hard, and books on improvisation theatre. I intend to address the topic of my study from both the points of view of the teacher and the student of improvisation.

In the beginning of this work I define improvisation theatre as an art form and discuss the importance of values in teaching. After that I aim to clarify which are the so-called universal values that connect the different styles and contexts of improvisation theatre. After analyzing the material of this study, I concluded to divide the values into three categories: listening, acceptance and support. Each category is dealt with from three different angles: teacher and the student, student and the group and student’s relationship with themselves. At the conclusion at the end I form a value guideline to teachers of improvisation theatre.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste