Sähköinen huoltokirja Petäjäveden kunnan kiinteistöille
Mäkelä, Anni (2019)
Lataukset:
Mäkelä, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084571
Tiivistelmä
Petäjäveden kunnalle laadittiin sähköinen huoltokirja, joka sisälsi kaikki aiemmin kunnalle teetetyn kiinteistömitoituksen mukaiset kiinteistöt.
Työn toteutus aloitettiin perehtymällä mitoitukseen sekä tutustumalla fyysisesti kiinteis-töihin dokumenttien ja käyntien avulla. Tavoitteena oli saada selkeä kuva käyttäjien tar-peista ja toiveista, jotta lopputulos olisi mahdollisimman toimiva. Tavoitteen saavutta-miseksi haastateltiin pääkäyttäjiä sekä kiinteistönhoitajia useita kertoja työn aikana.
Toisena tavoitteena pidettiin huoltokirjan sisällön vastaamista kiinteistömitoituksen sisäl-lön kanssa. Sisällön kokoamiseksi laadittiin monia erilaisia tiedostoja ja taulukoita, joiden pohjalta luotiin palvelutuotekirjastot erikseen jokaiselle kiinteistölle, sisältäen niihin kuu-luvat työtehtävät ja suoriteajat. Kirjastot generoitiin kiinteistöjen huoltokalentereihin.
Huoltokirja käytiin läpi yhdessä pääkäyttäjien ja kiinteistönhoitajien kanssa perehdytys-koulutuksessa. Tilaisuudessa esitettiin korjaus- sekä kehitystarpeita. Koulutuksen jälkeen huoltokirja otettiin kokeiluun ja jokaista kiinteistönhoitajaa velvoitettiin käyttämään sitä päivittäin. Kunnan jokaiselle työntekijälle lähettiin ohjeet teknistä toimea koskevien pal-velupyyntöjen lähettämisestä ja tiedote sähköiseen järjestelmään siirtymisestä. Pääpiir-teittäin kokeilu sujui hyvin, mutta käytön aktiivisuus oli vielä liian heikkoa. Vuoden käytön jälkeen kokoonnuttiin yhteen pääkäyttäjien ja kiinteistönhoitajien kanssa keskustele-maan menneestä vuodesta huoltokirjan parissa. Tilaisuudessa nousi hyviä korjaustarpeita ja ne toteutettiin parhaan mukaan.
Työ sisältää ohjeita ja vinkkejä samanlaiseen projektiin ryhtyvälle sekä neuvoo vaihe vai-heelta, kuinka edettiin sähköisen huoltokirjan käyttöönotossa.
Työn toteutus aloitettiin perehtymällä mitoitukseen sekä tutustumalla fyysisesti kiinteis-töihin dokumenttien ja käyntien avulla. Tavoitteena oli saada selkeä kuva käyttäjien tar-peista ja toiveista, jotta lopputulos olisi mahdollisimman toimiva. Tavoitteen saavutta-miseksi haastateltiin pääkäyttäjiä sekä kiinteistönhoitajia useita kertoja työn aikana.
Toisena tavoitteena pidettiin huoltokirjan sisällön vastaamista kiinteistömitoituksen sisäl-lön kanssa. Sisällön kokoamiseksi laadittiin monia erilaisia tiedostoja ja taulukoita, joiden pohjalta luotiin palvelutuotekirjastot erikseen jokaiselle kiinteistölle, sisältäen niihin kuu-luvat työtehtävät ja suoriteajat. Kirjastot generoitiin kiinteistöjen huoltokalentereihin.
Huoltokirja käytiin läpi yhdessä pääkäyttäjien ja kiinteistönhoitajien kanssa perehdytys-koulutuksessa. Tilaisuudessa esitettiin korjaus- sekä kehitystarpeita. Koulutuksen jälkeen huoltokirja otettiin kokeiluun ja jokaista kiinteistönhoitajaa velvoitettiin käyttämään sitä päivittäin. Kunnan jokaiselle työntekijälle lähettiin ohjeet teknistä toimea koskevien pal-velupyyntöjen lähettämisestä ja tiedote sähköiseen järjestelmään siirtymisestä. Pääpiir-teittäin kokeilu sujui hyvin, mutta käytön aktiivisuus oli vielä liian heikkoa. Vuoden käytön jälkeen kokoonnuttiin yhteen pääkäyttäjien ja kiinteistönhoitajien kanssa keskustele-maan menneestä vuodesta huoltokirjan parissa. Tilaisuudessa nousi hyviä korjaustarpeita ja ne toteutettiin parhaan mukaan.
Työ sisältää ohjeita ja vinkkejä samanlaiseen projektiin ryhtyvälle sekä neuvoo vaihe vai-heelta, kuinka edettiin sähköisen huoltokirjan käyttöönotossa.