Markkinointia tehostamalla lisää lapsia Lahti Basketball Juniorit ry:hyn
Järvi, Jenni (2019)
Järvi, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten markkinointia ja eritoten viestintää tehostamalla saadaan houkuteltua etenkin uusia lapsia Lahti Basketball Juniorit ry:n riveihin pelaamaan. Työ on rajattu koskemaan lapsia sivuten nuoria. Tavoitteena seuralla on tämän opinnäytetyön myötä liikuttaa yhä enemmän lapsia ja parantaa seuran näkyvyyttä. Lahti Basketball Juniorit ry on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Koripalloseura tarjoaa harraste- ja kilpatoimintaa kaksivuotiaista aina aikuisten harrasteryhmiin asti pääosin pojille. Monet muut urheilulajit kilpailevat kovaa koripallon kanssa pelaajista. Lahti ei ole tästä urheilukaupunkina poikkeus. Lasten vapaa-ajasta kilpailevat myös erilaiset tietotekniikan välineet. Urheilumarkkinoinnin mahdollisuudet ovat rajattomat, täten markkinointi on nostettu työssä keskiöön.Tämä opinnäytetyöprosessi kesti syyskuusta 2018 huhtikuun 2019 loppuun. Tämä opinnäytetyö on produktiivinen. Tuotoksena on laadittu tiiviit markkinointi- ja – viestintäsuunnitelmat sekä markkinointiviestintäopas, joiden pohjalta markkinointia on tarkoitus seurassa tulevaisuudessa toteuttaa. Produktit luotiin markkinointikyselyn ja teorian pohjalta. Kysely toteutettiin WebroPolin kautta määrällisenä kyselynä. Markkinointikyselyyn vastasi 63 seuran jäsentä. Enemmistö vastaajista oli aloittanut koripallon oman kiinnostuksen kautta. Suurin osa pelasi koripalloa, koska se on ”kivaa”. Seuran jäsenet kuvailivat koripalloa hienoksi lajiksi, jossa saa hyviä ystäviä ja oppii uusia taitoja. Vastaajat olivat innokkaita jakamaan omia kehitysehdotuksiaan. Tämä kertoo jäsenten sitoutuneisuudesta. Toisaalta lukuisat kehitysehdotukset antavat osviittaa, että markkinoinnin saralla riittää kehitettävää.