Alakoulusta yläkouluun siirtyvät nuoret ja IBD : opas nuorille
Raiskila, Emmi; Vuori, Liisa (2019)
Raiskila, Emmi
Vuori, Liisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296341
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen Crohn ja Colitis ry:n kanssa, ja sen tarkoituksena oli tuottaa tekstisisältö oppaaseen tulehduksellista suolistosairautta (IBD, inflammatory bowel disease) sairastaville nuorille, jotka siirtyvät alakoulusta yläkouluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että IBD:tä sairastava nuori saisi hyödyllistä tietoa uuteen elämänvaiheeseen. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, miten tukea nuorta ja hänen perhettään nuoren elämän taitekohdassa ja miten IBD vaikuttaa nuoren ja hänen perheensä elämään. Teoreettinen viitekehys koostui käsitteistä tulehdukselliset suolistosairaudet, nuoret, vanhemmuus, sosiaaliset verkostot ja toivon ylläpitäminen.
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin käyttäen kvalitatiivista menetelmää sekä kirjallisuuskatsausta. Työtä varten haastateltiin teemahaastattelun avulla kolmea tahoa: IBD:tä sairastavien lasten ja nuorten parissa työskentelevää lääkäriä ja sairaanhoitajaa, sekä kokemusasiantuntijaa. Kokemusasiantuntija esiintyi haastatteluissa anonyyminä. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Luottamuksellinen aineisto on poistettu opinnäytetyön sisällöstä. Oppaan tekstisisältö tehtiin kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluiden pohjalta.
Teemahaastattelun tuloksista kävi ilmi, että IBD vaikuttaa monella tavalla nuoren elämään. Sairauden oireet saattavat rajoittaa sosiaalista elämää muun muassa koulunkäynnin osalta. Nuoret kaipaavat lähipiirinsä ymmärrystä ja hyväksyntää. Vertaistuen merkitys koettiin hyvin tärkeäksi. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että nuoret kaipaavat entistä enemmän informaatiota sairaudesta ja sen tuomista muutoksista etenkin terveydenhuollon ammattihenkilöiltä.
Oppaan tarkoitus on antaa tukea arkeen nuorelle ja hänen perheelleen. Sen tavoitteena on antaa nuorelle keinoja elämäntilanteessa selviämiseen. Jatkotutkimusehdotuksena on kysely opasta käyttäneille nuorille. Kyselyn tarkoitus olisi selvittää, onko oppaasta ollut hyötyä. Toisena jatkotutkimusehdotuksena on peli, jonka avulla nuoret voisivat saada faktatietoa IBD:stä.
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin käyttäen kvalitatiivista menetelmää sekä kirjallisuuskatsausta. Työtä varten haastateltiin teemahaastattelun avulla kolmea tahoa: IBD:tä sairastavien lasten ja nuorten parissa työskentelevää lääkäriä ja sairaanhoitajaa, sekä kokemusasiantuntijaa. Kokemusasiantuntija esiintyi haastatteluissa anonyyminä. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Luottamuksellinen aineisto on poistettu opinnäytetyön sisällöstä. Oppaan tekstisisältö tehtiin kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluiden pohjalta.
Teemahaastattelun tuloksista kävi ilmi, että IBD vaikuttaa monella tavalla nuoren elämään. Sairauden oireet saattavat rajoittaa sosiaalista elämää muun muassa koulunkäynnin osalta. Nuoret kaipaavat lähipiirinsä ymmärrystä ja hyväksyntää. Vertaistuen merkitys koettiin hyvin tärkeäksi. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että nuoret kaipaavat entistä enemmän informaatiota sairaudesta ja sen tuomista muutoksista etenkin terveydenhuollon ammattihenkilöiltä.
Oppaan tarkoitus on antaa tukea arkeen nuorelle ja hänen perheelleen. Sen tavoitteena on antaa nuorelle keinoja elämäntilanteessa selviämiseen. Jatkotutkimusehdotuksena on kysely opasta käyttäneille nuorille. Kyselyn tarkoitus olisi selvittää, onko oppaasta ollut hyötyä. Toisena jatkotutkimusehdotuksena on peli, jonka avulla nuoret voisivat saada faktatietoa IBD:stä.