Majatalo Niemituvan liikeidean kehittäminen
Stenberg-Kero, Teija (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Stenberg-Kero, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296672
Tiivistelmä
Tekijä/Tekijät
Tutkinto
Tekijä Teija Stenberg-Kero
Tutkinto Restonomi (YAMK)
Aika Huhtikuu 2019
Opinnäytetyön nimi
Majatalo Niemituvan liikeidean kehittäminen
67 sivua
5 liitesivua
Toimeksiantaja
Maatilamatkailu Mannila Osmo Kero
Ohjaaja
Tiina Tuovinen
Tiivistelmä
Majatalo Niemitupa Apartments on osa Punkahajun Vaahersalossa sijaitsevan Rantakatti Mannilan tilan matkailupalvelukokonaisuutta, jonka perustamismahdollisuuksia (Niemitupa Oy) tarkastellaan. Niemitupa on 1 ha:n alueella oleva kiinteistö (400 m2), jossa on kolme huoneistoa. Opinnäytetyöni tilaaja on Maatilamatkailu Mannila Osmo Kero, joka on yrityksen perustaja. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Majatalo Niemituvan toimintaa ja hahmotella toimeksiantajan haastattelun, yritysasiakkaille suunnatun kyselyn ja erilaisten toimintaympäristöanalyysien avulla yrityksen tulevaisuuden toimintamahdollisuuksia sekä investointihankkeen tarvetta. Tavoitteena oli löytää uusia strategisia suunnitelmia ja toimenpiteitä. Nykytilan arviontina ja tutkimuksen lähtökohtana on Majatalo Niemituvan toiminnan testaus kesäkaudella 2018.
Käytetyt menetelmät ovat pääosin kvalitatiivisia työn kehittämisen menetelmiä. Asiantuntijahaastattelu tehtiin yrityksen perustajalle Osmo Kerolle. Kvantitatiivinen asiakaskysely tehtiin Webropolilla, joka lähetettiin sähköpostilla valituille 79 yritykselle. Tutkittavana aiheena oli, lisääntyykö kiinnostavuus uuden lisärakennuksen (100m2) myötä käyttää uusia tiloja kokous-ja kurssitoimintaan ja samalla hyödyntää tuote- ja palvelupaketteja. Lisäksi tehtiin toimintaympäristöanalyysit, käyttäen apuna Porterin viiden kilpailuvoiman mallia, Swot- ja Pestel-analyysejä. Haastattelussa tuotiin esille yrityksen historiallista kehitystä sekä organisaation muutosprosessia sekä selvitettiin tulevaa liiketoiminnan kehittämistä. Toimintaympäristöanalyysien kautta saatiin käsitys ympärillä toimivista yrityksistä ja niiden vaikutuksista sekä tutkittiin Niemituvan mahdollisuuksia tulevana matkailuyrityksenä kilpailijoihin nähden. Kyselytutkimukseen vastasi 31 henkilöä, joten 39 % tulos antoi hyvän lähtökohdan jatkosuunnitelmille.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Majatalo Niemituvan strategista kehittämistä kannattaa jatkaa ja sillä on toimintaedellytyksiä suhteessa Punkaharjun muihin matkailuyrityksiin. Keskeiset strategiat seuraaville vuosille ovat vuorovaikutus asiakkaiden kanssa, uudet tilat sekä osin niiden mahdollistamat uudet palvelut. Asiakaslähtöinen palveluasenne ja yksilöllinen sijainti luonnon äärellä todettiin vahvuudeksi.
Asiasanat
matkailu, kehittämistyö, liiketoiminta, strategia, haastattelu, kysely
Abstract
Guesthouse Niemitupa is part of a bigger resort called Rantakatti Mannila. It is a guesthouse where there are three apartments for rent for travellers. Niemitupa is situated at Punkaharju in the eastern part of Finland close to Lake Saimaa. The purpose of this study was to find out if there are any possibilities to incorporate a new company, called Niemitupa Oy. Starting points for the study were an interview with the commissioner, operational environment analysis, surveys to companies and outlining a business strategy for a couple of years. Starting point was summer 2018.
The analysis method was mainly qualitative work development methods. The founder interview was made with Osmo Kero and the topics covered were history, present day and the future. The quantitative survey was submitted to 79 companies by Webropol withthe purpose of finding out if the guesthouse would add to its actractiveness if new meeting room for different occasions were built and nes products and service packages wer offered. The data were collected by operational enviroment analysis, which shows new opportunities for business and allows a view on Niemitupa’s chances of competing with existing nearby businesses. The analysis methods were Porter’s five forces, Swot- and Pestel-analysis. The response rate on the survey was 39 % with 31 responses, and it gave good results for making business plans.
The main conclusion was that the development of Guesthouse Niemitupa and strategy are on the right track. The main strategies for the near future embrace customer service, new meeting room and new products and service packages. Competition and co-operation with the other Punkaharju travel companies are important. Furthermore, the results pinpointed two important assets, namely customer-oriented service attitude and unique location in a natural setting.
Keywords
travel, development, strategy, business, interview, survey study
Tutkinto
Tekijä Teija Stenberg-Kero
Tutkinto Restonomi (YAMK)
Aika Huhtikuu 2019
Opinnäytetyön nimi
Majatalo Niemituvan liikeidean kehittäminen
67 sivua
5 liitesivua
Toimeksiantaja
Maatilamatkailu Mannila Osmo Kero
Ohjaaja
Tiina Tuovinen
Tiivistelmä
Majatalo Niemitupa Apartments on osa Punkahajun Vaahersalossa sijaitsevan Rantakatti Mannilan tilan matkailupalvelukokonaisuutta, jonka perustamismahdollisuuksia (Niemitupa Oy) tarkastellaan. Niemitupa on 1 ha:n alueella oleva kiinteistö (400 m2), jossa on kolme huoneistoa. Opinnäytetyöni tilaaja on Maatilamatkailu Mannila Osmo Kero, joka on yrityksen perustaja. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Majatalo Niemituvan toimintaa ja hahmotella toimeksiantajan haastattelun, yritysasiakkaille suunnatun kyselyn ja erilaisten toimintaympäristöanalyysien avulla yrityksen tulevaisuuden toimintamahdollisuuksia sekä investointihankkeen tarvetta. Tavoitteena oli löytää uusia strategisia suunnitelmia ja toimenpiteitä. Nykytilan arviontina ja tutkimuksen lähtökohtana on Majatalo Niemituvan toiminnan testaus kesäkaudella 2018.
Käytetyt menetelmät ovat pääosin kvalitatiivisia työn kehittämisen menetelmiä. Asiantuntijahaastattelu tehtiin yrityksen perustajalle Osmo Kerolle. Kvantitatiivinen asiakaskysely tehtiin Webropolilla, joka lähetettiin sähköpostilla valituille 79 yritykselle. Tutkittavana aiheena oli, lisääntyykö kiinnostavuus uuden lisärakennuksen (100m2) myötä käyttää uusia tiloja kokous-ja kurssitoimintaan ja samalla hyödyntää tuote- ja palvelupaketteja. Lisäksi tehtiin toimintaympäristöanalyysit, käyttäen apuna Porterin viiden kilpailuvoiman mallia, Swot- ja Pestel-analyysejä. Haastattelussa tuotiin esille yrityksen historiallista kehitystä sekä organisaation muutosprosessia sekä selvitettiin tulevaa liiketoiminnan kehittämistä. Toimintaympäristöanalyysien kautta saatiin käsitys ympärillä toimivista yrityksistä ja niiden vaikutuksista sekä tutkittiin Niemituvan mahdollisuuksia tulevana matkailuyrityksenä kilpailijoihin nähden. Kyselytutkimukseen vastasi 31 henkilöä, joten 39 % tulos antoi hyvän lähtökohdan jatkosuunnitelmille.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Majatalo Niemituvan strategista kehittämistä kannattaa jatkaa ja sillä on toimintaedellytyksiä suhteessa Punkaharjun muihin matkailuyrityksiin. Keskeiset strategiat seuraaville vuosille ovat vuorovaikutus asiakkaiden kanssa, uudet tilat sekä osin niiden mahdollistamat uudet palvelut. Asiakaslähtöinen palveluasenne ja yksilöllinen sijainti luonnon äärellä todettiin vahvuudeksi.
Asiasanat
matkailu, kehittämistyö, liiketoiminta, strategia, haastattelu, kysely
Abstract
Guesthouse Niemitupa is part of a bigger resort called Rantakatti Mannila. It is a guesthouse where there are three apartments for rent for travellers. Niemitupa is situated at Punkaharju in the eastern part of Finland close to Lake Saimaa. The purpose of this study was to find out if there are any possibilities to incorporate a new company, called Niemitupa Oy. Starting points for the study were an interview with the commissioner, operational environment analysis, surveys to companies and outlining a business strategy for a couple of years. Starting point was summer 2018.
The analysis method was mainly qualitative work development methods. The founder interview was made with Osmo Kero and the topics covered were history, present day and the future. The quantitative survey was submitted to 79 companies by Webropol withthe purpose of finding out if the guesthouse would add to its actractiveness if new meeting room for different occasions were built and nes products and service packages wer offered. The data were collected by operational enviroment analysis, which shows new opportunities for business and allows a view on Niemitupa’s chances of competing with existing nearby businesses. The analysis methods were Porter’s five forces, Swot- and Pestel-analysis. The response rate on the survey was 39 % with 31 responses, and it gave good results for making business plans.
The main conclusion was that the development of Guesthouse Niemitupa and strategy are on the right track. The main strategies for the near future embrace customer service, new meeting room and new products and service packages. Competition and co-operation with the other Punkaharju travel companies are important. Furthermore, the results pinpointed two important assets, namely customer-oriented service attitude and unique location in a natural setting.
Keywords
travel, development, strategy, business, interview, survey study