Miten tehdä kohderyhmän tarpeiden mukainen verkkovalmennuskurssi?
Päivänsara, Anneli (2019)
Päivänsara, Anneli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306891
Tiivistelmä
Elintapoja korjaamalla saataisiin ehkäistyä ja parannettua lukuisia sairauksia. Stressi on keskeinen tekijä työikäisten sairastumisessa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli suunnitella verkkovalmennuskurssi, minkä sisällön avulla pyritään ennaltaehkäisemään ja parantamaan työikäisten tyypillisiä sairauksia parantamalla elintapoja. Menetelmäksi valittiin palvelumuotoilu, jossa verkkovalmennuskurssi tehdään yhdessä asiakkaan kanssa heidän tarpeitaan parhaiten vastaavaksi. Verkkovalmennuskurssin tekemiseen ja sen viestintään tutustuttiin dokumenttilähteiden avulla sekä kilpailijoita benchmarkkaamalla. Kahden kyselyn avulla pyrittiin selvittämään, minkälainen verkkovalmennuskurssin sisältö kiinnostaa yritysasiakkaita erityisesti.
Koska kurssi pidetään kokonaan verkossa, ymmärrettävä ja laadukas sisällöntuotanto on yksi tärkeimmistä asioista kurssin onnistumisen kannalta. Siksi kehittämishankkeessa tutustuttiin tehokkaan sisältöstrategian rakentamiseen, seurattiin potentiaalisten asiakkaiden palvelupolkua sekä pohdittiin, minkälaista sisältöä asiakkaat tarvitsevat missäkin palvelupolun vaiheessa. Kehittämishankkeessa myös pohdittiin, miten verkkovalmennuskurssi kehitetään käytännössä. Siinä kilpailijoiden benchmarkkaus oli tärkeässä roolissa, samoin kuin palvelupolun ja sisältöstrategian selvittämisessä.
Alun perin oli tarkoitus, että verkkovalmennuskurssin alustava sisältö pohjautuu kirjoittamaani tietokirjaan, ja kyselyiden avulla selvitetään eri osa-alueiden painotuksia. Kyselyn perusteella kuitenkin selvisi, että kohderyhmää kiinnostaa työhyvinvoinnissa erityisesti stressinhallinta-näkökulma. Kehittämishankkeen tuloksena yrityksille päätetiinkin kehittää stressinhallintakurssi, jossa muita aihealueita käsitellään stressinhallinnan näkökulmasta.
Koska kurssi pidetään kokonaan verkossa, ymmärrettävä ja laadukas sisällöntuotanto on yksi tärkeimmistä asioista kurssin onnistumisen kannalta. Siksi kehittämishankkeessa tutustuttiin tehokkaan sisältöstrategian rakentamiseen, seurattiin potentiaalisten asiakkaiden palvelupolkua sekä pohdittiin, minkälaista sisältöä asiakkaat tarvitsevat missäkin palvelupolun vaiheessa. Kehittämishankkeessa myös pohdittiin, miten verkkovalmennuskurssi kehitetään käytännössä. Siinä kilpailijoiden benchmarkkaus oli tärkeässä roolissa, samoin kuin palvelupolun ja sisältöstrategian selvittämisessä.
Alun perin oli tarkoitus, että verkkovalmennuskurssin alustava sisältö pohjautuu kirjoittamaani tietokirjaan, ja kyselyiden avulla selvitetään eri osa-alueiden painotuksia. Kyselyn perusteella kuitenkin selvisi, että kohderyhmää kiinnostaa työhyvinvoinnissa erityisesti stressinhallinta-näkökulma. Kehittämishankkeen tuloksena yrityksille päätetiinkin kehittää stressinhallintakurssi, jossa muita aihealueita käsitellään stressinhallinnan näkökulmasta.