Marknadsprofiler för Infra-Botnia projektet : En kartläggning av nuläget inom infrastrukturbranschen i Finland och anläggningsbranschen i Sverige
Saarenheimo, Robin (2019)
Saarenheimo, Robin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266112
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on suoritettu tehtävänä Infra-Botnia-hankkeelle, josta vastaa Yrkeshögskolan Novian tutkimus- ja kehittämisyksikkö yhdessä Uumajan yliopiston kanssa. Hankkeen tavoitteena on edistää Merenkurkun alueen yhteistyötä ja kilpailukykyä auttamalla pieniä ja keskisuuria rakennus- ja infrayrityksiä kansainvälistymiseen ja
digitalisointiin liittyvissä kysymyksissä.
Työn tarkoituksena oli luoda yleinen maakohtainen profiili Suomesta ja Ruotsista sekä tarkempi markkinaprofiili Suomen infrastruktuurialalle ja Ruotsin rakennusalalle.
Yleinen maakohtainen profiili on tehty käyttämällä erilaisia toissijaisia lähteitä, jotka ovat ajankohtaisia opinnäytetyön kirjoittamisen aikana. Kulttuurin osuus maakohtaisesta profiilista on analysoitu Geert Hofstedin kulttuurillisten ulottuvuuksien avulla Suomen ja Ruotsin välisten kulttuurierojen ja yhtäläisyyksien selvittämiseksi. Kulttuurin luvusta
löytyy myös tärkeät maakohtaiset normit ja vapaapäivät.
Markkinaprofiileja koskevissa luvuissa kartoitetaan tämänhetkinen tilanne, mahdolliset tulevaisuuden suuntaukset sekä alojen vaikeudet molemmissa maissa. Tehtävän toteuttamiseksi käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, koska haastattelu Merenkurkun alueen pienten ja keskisuurten rakennus- ja maarakennusyritysten kanssa pidettiin tässä tapauksessa tehokkaimpana menetelmänä.
Näiden haastattelujen tulos antoi hyvän kuvan siitä, miltä ala näyttää tänä päivänä, sekä mitä eroja, yhtäläisyyksiä ja vaikeuksia suomalaisilla ja ruotsalaisilla yrityksillä on. Pohjoismainen yhteistyö tulevaisuudessa on yksi yhteisistä tavoitteista haastateltujen yritysten mielestä.
digitalisointiin liittyvissä kysymyksissä.
Työn tarkoituksena oli luoda yleinen maakohtainen profiili Suomesta ja Ruotsista sekä tarkempi markkinaprofiili Suomen infrastruktuurialalle ja Ruotsin rakennusalalle.
Yleinen maakohtainen profiili on tehty käyttämällä erilaisia toissijaisia lähteitä, jotka ovat ajankohtaisia opinnäytetyön kirjoittamisen aikana. Kulttuurin osuus maakohtaisesta profiilista on analysoitu Geert Hofstedin kulttuurillisten ulottuvuuksien avulla Suomen ja Ruotsin välisten kulttuurierojen ja yhtäläisyyksien selvittämiseksi. Kulttuurin luvusta
löytyy myös tärkeät maakohtaiset normit ja vapaapäivät.
Markkinaprofiileja koskevissa luvuissa kartoitetaan tämänhetkinen tilanne, mahdolliset tulevaisuuden suuntaukset sekä alojen vaikeudet molemmissa maissa. Tehtävän toteuttamiseksi käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, koska haastattelu Merenkurkun alueen pienten ja keskisuurten rakennus- ja maarakennusyritysten kanssa pidettiin tässä tapauksessa tehokkaimpana menetelmänä.
Näiden haastattelujen tulos antoi hyvän kuvan siitä, miltä ala näyttää tänä päivänä, sekä mitä eroja, yhtäläisyyksiä ja vaikeuksia suomalaisilla ja ruotsalaisilla yrityksillä on. Pohjoismainen yhteistyö tulevaisuudessa on yksi yhteisistä tavoitteista haastateltujen yritysten mielestä.