Mahdollisuuksia urheilujoukkueen brändäykseen henkilöbrändäyksen avulla
Peräaho, Jonni (2019)
Peräaho, Jonni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306935
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustutaan Turun Palloseuran pelaajien brändäykseen. Aihetta tarkastellaan henkilöbrändien sekä joukkueurheilun näkökulmista.
Teoriaosuus koostuu brändäyksestä eri osa-alueilla. Näitä ovat yritysmaailma, joukkueurheilu ja henkilöbrändäys. Teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyön tueksi luodaan kaksi kyselyä, jotka ovat suunnattu pelaajille ja toinen katsojille. Tavoitteena on saada kuva seuran pelaajien, sekä myös seuran tämän hetkisestä brändistä ja miten seurasta kiinnostuneet henkilöt sen kokevat.
Työn lopussa, teoriaosuutta ja kyselyitä hyödyntäen luodaan Turun Palloseuralle kehitysehdotuksia, joilla he voivat parantaa brändiään ja tuoda itseään enemmän näkyville. Tarkoituksena on nostaa seuran tunnettuutta pelaajien brändäyksen avulla.
Työtä seuralle esittäessä, heitä kiinnosti eniten itse kehitysideat. Kaikkia ideoita harkittiin ja pohdittiin niiden mahdollista toteuttamista. Seura tarttui ensimmäiseksi Instagram haltuunottopäiviin sekä pelaajakortteihin. Näitä aletaan toteuttamaan lähiviikkoina. Ottelustudiot kiinnostivat myös seuraa. Lupauksia ei kuitenkaan tehty, seura tutkii tämän idean toteuttamismahdollisuuksia. This thesis delves into the branding of FC TPS players. The subject is viewed in regard to personal branding and team sports.
The thesis’s theory part focuses on branding in different sections. These are corporate world, team sports and personal branding. In addition to the theory part two polls are created, one for the players and one for the spectators. The goal of this thesis is to get a clear view about the brands of individual players as well as the whole team, also how people interested in TPS feel about these things.
In the end making use of the theory and the polls, this thesis tries to come up with ideas and ways to develop branding of the team and its players. The goal is to increase the coverage of the whole organization.
When presenting the thesis to the club, they were most interested in new ideas concerning branding the team and the players. All the ideas and concepts were thought through while also considering the possible ways of executing them. To start the club grasped Instagram take overs and player introduction videos. These are set to start in the coming weeks. Also the matchday studios were a point of interest. No promises were made regarding the studios, the club will seek possible ways to implement them.
Teoriaosuus koostuu brändäyksestä eri osa-alueilla. Näitä ovat yritysmaailma, joukkueurheilu ja henkilöbrändäys. Teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyön tueksi luodaan kaksi kyselyä, jotka ovat suunnattu pelaajille ja toinen katsojille. Tavoitteena on saada kuva seuran pelaajien, sekä myös seuran tämän hetkisestä brändistä ja miten seurasta kiinnostuneet henkilöt sen kokevat.
Työn lopussa, teoriaosuutta ja kyselyitä hyödyntäen luodaan Turun Palloseuralle kehitysehdotuksia, joilla he voivat parantaa brändiään ja tuoda itseään enemmän näkyville. Tarkoituksena on nostaa seuran tunnettuutta pelaajien brändäyksen avulla.
Työtä seuralle esittäessä, heitä kiinnosti eniten itse kehitysideat. Kaikkia ideoita harkittiin ja pohdittiin niiden mahdollista toteuttamista. Seura tarttui ensimmäiseksi Instagram haltuunottopäiviin sekä pelaajakortteihin. Näitä aletaan toteuttamaan lähiviikkoina. Ottelustudiot kiinnostivat myös seuraa. Lupauksia ei kuitenkaan tehty, seura tutkii tämän idean toteuttamismahdollisuuksia.
The thesis’s theory part focuses on branding in different sections. These are corporate world, team sports and personal branding. In addition to the theory part two polls are created, one for the players and one for the spectators. The goal of this thesis is to get a clear view about the brands of individual players as well as the whole team, also how people interested in TPS feel about these things.
In the end making use of the theory and the polls, this thesis tries to come up with ideas and ways to develop branding of the team and its players. The goal is to increase the coverage of the whole organization.
When presenting the thesis to the club, they were most interested in new ideas concerning branding the team and the players. All the ideas and concepts were thought through while also considering the possible ways of executing them. To start the club grasped Instagram take overs and player introduction videos. These are set to start in the coming weeks. Also the matchday studios were a point of interest. No promises were made regarding the studios, the club will seek possible ways to implement them.