Huoltoaikataulu pendolinojen RG-huoltoon
Kolehmainen, Kai (2019)
Kolehmainen, Kai
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306946
Tiivistelmä
Liikenne- ja viestintäministeriön päätös aukaista Suomen rautatieliikenne avoimelle kilpailulle keväällä 2018 sai VR-Group Oy:n järjestelemään ydintoimintojaan uusiksi. Ennen voittoa tavoittelematon kunnossapitoyksikkö eriytettiin omaksi liiketoimintaa harjoittavaksi VR Kunnossapito -yhtiöksi.
Tämä opinnäytetyö on tehty VR Kunnossapito Oy:n raskaan tuotannon RG-huoltoon. RG-huolto on suurin Pendolinoihin toteutettava 2,4 miljoonan kilometrin huolto, joka tehdään kaikkiin Pendolinoihin seuraavan viiden vuoden aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda projektin kaikille työntekijöille yhdestä Excel-tiedostosta seurattavissa olevat tavoitteet ja työtehtävien aloitus- ja lopetusajat. Helposti seurattavat vaiheet lisäävät projektin läpinäkyvyyttä, mikä tehostaa työntekoa ja parantaa laatua. Huoltoaikataulusuunnitelma on laadittu tutkimalla urakkasopimuksessa määriteltyjä tehtäviä ja viimeisen kymmenen vuoden aikana toteutuneita huolto- ja tavoiteaikoja.
Teoriaosuudessa on kerrottu opinnäytetyön onnistumisen kannalta tärkeimmät projektin vaiheet sekä VR Kunnossapito Oy:ssä olevan lean-filosofiaan perustuvaa jatkuvan parantamisen ajattelua. Lopuksi käsitellään opinnäytetyön onnistumista ja RG-huollon läpimenoaikaan mahdollisesti liittyviä ongelmia ja niiden korjausehdotuksia. Lisäksi käydään läpi lisätutkimusta kaipaavia prosesseja ja parannusehdotuksia. The decision of The Ministry of Transport and Communications of Finland to open rail transport in Finland to competition in spring 2018 caused VR Group to reorganize its core functions. The maintenance unit was a non-profit unit before it was separated into its own company, VR Maintenance Oy, which conducts its own business.
This thesis was made for the VR Maintenance Oy’s heavy production RG maintenance service. The RG maintenance is the most extensive maintenance of pendolino trains, carried out after 2.4 million kilometres, and it will be performed to all pendolino trains over the next five years.
The aim of the thesis was to create a single Excel file available for all the employees working in the project and containing goals as well as start and finish times of individual tasks. Clear stages make a project more transparent which, in turn, makes working more efficient and improves quality. The plan for the maintenance timetable was drawn up by examining tasks defined in the contract and through examination of target times and the actual times taken to carry out the maintenance work during the last ten years.
The theory section covers the most important phases of the project in relation to the success of the thesis, as well as the idea of continuous improvement based on the Lean philosophy of VR Maintenance. Finally, the last section discusses the problems of the thesis and possible problems associated with the lead-time of RG maintenance and suggestions for their correction. In addition, processes needing further research and suggestions for improvements are presented.
Tämä opinnäytetyö on tehty VR Kunnossapito Oy:n raskaan tuotannon RG-huoltoon. RG-huolto on suurin Pendolinoihin toteutettava 2,4 miljoonan kilometrin huolto, joka tehdään kaikkiin Pendolinoihin seuraavan viiden vuoden aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda projektin kaikille työntekijöille yhdestä Excel-tiedostosta seurattavissa olevat tavoitteet ja työtehtävien aloitus- ja lopetusajat. Helposti seurattavat vaiheet lisäävät projektin läpinäkyvyyttä, mikä tehostaa työntekoa ja parantaa laatua. Huoltoaikataulusuunnitelma on laadittu tutkimalla urakkasopimuksessa määriteltyjä tehtäviä ja viimeisen kymmenen vuoden aikana toteutuneita huolto- ja tavoiteaikoja.
Teoriaosuudessa on kerrottu opinnäytetyön onnistumisen kannalta tärkeimmät projektin vaiheet sekä VR Kunnossapito Oy:ssä olevan lean-filosofiaan perustuvaa jatkuvan parantamisen ajattelua. Lopuksi käsitellään opinnäytetyön onnistumista ja RG-huollon läpimenoaikaan mahdollisesti liittyviä ongelmia ja niiden korjausehdotuksia. Lisäksi käydään läpi lisätutkimusta kaipaavia prosesseja ja parannusehdotuksia.
This thesis was made for the VR Maintenance Oy’s heavy production RG maintenance service. The RG maintenance is the most extensive maintenance of pendolino trains, carried out after 2.4 million kilometres, and it will be performed to all pendolino trains over the next five years.
The aim of the thesis was to create a single Excel file available for all the employees working in the project and containing goals as well as start and finish times of individual tasks. Clear stages make a project more transparent which, in turn, makes working more efficient and improves quality. The plan for the maintenance timetable was drawn up by examining tasks defined in the contract and through examination of target times and the actual times taken to carry out the maintenance work during the last ten years.
The theory section covers the most important phases of the project in relation to the success of the thesis, as well as the idea of continuous improvement based on the Lean philosophy of VR Maintenance. Finally, the last section discusses the problems of the thesis and possible problems associated with the lead-time of RG maintenance and suggestions for their correction. In addition, processes needing further research and suggestions for improvements are presented.