Improving the profitability with the tools of revenue management : a development plan for the Copthorne Hotel Hanover
Makkonen, Elina (2010)
Makkonen, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911918
Tiivistelmä
Työn ideana oli analysoida tuottojohtamista (revenue management) ja miten se on hoidettu Copthorne Hotel Hannoverissa Saksassa ja tämän analyysin pohjalta luoda kehittämissuunnitelma liiketoiminnan tuottavuuden lisäämiseksi revenue managementin työkalujen perusteella.
Lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta, Internetiä, hotellin omaa aiheeseen liittyvää materiaalia. Lisäksi tärkeä lähde oli itse observointi ja hotellin henkilökuntaa haastattelemalla saadakseen mahdollisimman luotettavan ja kattavan kuvan hotellin liiketoiminnasta.
Tuottojohtamisen analysointi ja sen tarjoamien työkalujen käyttötavat miten se havaittiin tärkeäksi keinoksi lisätä tuottavuutta. Ei vain tuottavuuden oletettu olevan tärkeä, vaan myös asiakaspalvelun tason säilyttäminen todettiin tärkeäksi. Työ oli ensimmäinen hotellille tehty kehittämissuunnitelma ja sille oli selvästikin tarvetta.
Kehittämissuunnitelman pohjana käytettiin teoriaa ja SWOT- analyysia, joka toi esille kehittämistä vaativat osa-alueet. Suunnitelma sisälsi osa-alueiden perusteella jaotellut ratkaisut palveluiden ja toimipaikan parantamisiin asiakaslähtöisyyden lisäämisellä. Ehdotettujen ratkaisujen ja uusien palveluideoiden perusteella olisi mahdollista parantaa tuottavuutta käytännössä, jos hotellin johto päättäisi käyttää niitä.
Lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta, Internetiä, hotellin omaa aiheeseen liittyvää materiaalia. Lisäksi tärkeä lähde oli itse observointi ja hotellin henkilökuntaa haastattelemalla saadakseen mahdollisimman luotettavan ja kattavan kuvan hotellin liiketoiminnasta.
Tuottojohtamisen analysointi ja sen tarjoamien työkalujen käyttötavat miten se havaittiin tärkeäksi keinoksi lisätä tuottavuutta. Ei vain tuottavuuden oletettu olevan tärkeä, vaan myös asiakaspalvelun tason säilyttäminen todettiin tärkeäksi. Työ oli ensimmäinen hotellille tehty kehittämissuunnitelma ja sille oli selvästikin tarvetta.
Kehittämissuunnitelman pohjana käytettiin teoriaa ja SWOT- analyysia, joka toi esille kehittämistä vaativat osa-alueet. Suunnitelma sisälsi osa-alueiden perusteella jaotellut ratkaisut palveluiden ja toimipaikan parantamisiin asiakaslähtöisyyden lisäämisellä. Ehdotettujen ratkaisujen ja uusien palveluideoiden perusteella olisi mahdollista parantaa tuottavuutta käytännössä, jos hotellin johto päättäisi käyttää niitä.