”LIIKKUUKO SINUN LAPSESI RIITTÄVÄSTI?” : Vanhempien tietoisuuden lisääminen liikunnan merkityksestä lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle, päiväkodissa toteutetun videon avulla
Kammonen, Anne (2018)
Kammonen, Anne
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017096
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää Nurmijärven kunnan ”Saan liikkua, leikkiä ja nujuta — lapsilähtöisyyttä liikkumiseen Nurmijärven varhaiskasvatuksessa” hanketta. Tavoitteina oli tukea lasten vanhempia liikuntakasvatuksessa tarjoamalla heille tietoa liikunnan merkityksestä ja varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksista sekä tarjota liikuntakasvatusta päiväkodin yhden ryhmän viisivuotiaille lapsille. Lisäksi tavoitteena oli mahdollistaa lasten osallisuus ja mediataitojen harjoittelu, toteuttamalla video tutkijalle tutussa Kirkonkylän päiväkodissa.
Teoriapohja koostui varhaiskasvatuksessa tehtävästä yhteistyöstä vanhempien kanssa, lasten liikuntakasvatuksesta ja liikunnan merkityksestä hyvinvoinnille. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin osallisuutta ja mediakasvatusta. Yhdentoista toimintakerran aikana lapsiryhmä osallistui videon suunnitteluun, kuvaukseen ja editointiin. Videon informatiivinen sisältö muodostui teorian sekä lapsiryhmän kasvattajilta ja kunnan varhaiskasvatuksen liikuntakoordinaattorilta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kerätyn aineiston pohjalta.
Video toimi varhaiskasvatuksessa uudenlaisena liikuntakasvatuksen yhteistyömenetelmänä ja lapsia osallistavana toimintamuotona. Videoprojekti onnistui hyvin, toimeksiantajan, lasten ja vanhempien ollessa tyytyväisiä videoon. Johtopäätöksenä todetaan videoprojektin soveltuvan osaksi lasten liikuntakasvatusta ja kehittävän laaja-alaista osaamista. Videoprojekti on hyödynnettävissä varhaiskasvatuksessa laajemminkin.
Teoriapohja koostui varhaiskasvatuksessa tehtävästä yhteistyöstä vanhempien kanssa, lasten liikuntakasvatuksesta ja liikunnan merkityksestä hyvinvoinnille. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin osallisuutta ja mediakasvatusta. Yhdentoista toimintakerran aikana lapsiryhmä osallistui videon suunnitteluun, kuvaukseen ja editointiin. Videon informatiivinen sisältö muodostui teorian sekä lapsiryhmän kasvattajilta ja kunnan varhaiskasvatuksen liikuntakoordinaattorilta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kerätyn aineiston pohjalta.
Video toimi varhaiskasvatuksessa uudenlaisena liikuntakasvatuksen yhteistyömenetelmänä ja lapsia osallistavana toimintamuotona. Videoprojekti onnistui hyvin, toimeksiantajan, lasten ja vanhempien ollessa tyytyväisiä videoon. Johtopäätöksenä todetaan videoprojektin soveltuvan osaksi lasten liikuntakasvatusta ja kehittävän laaja-alaista osaamista. Videoprojekti on hyödynnettävissä varhaiskasvatuksessa laajemminkin.