Liikunta- ja vuorovaikutuskortit lasten ja vanhempien liikunnallisen elämäntavan tueksi
Lehtinen, Linda (2019)
Lehtinen, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lasten ja heidän vanhempiensa välisen vuorovaikutuksen ja liikunnallisen elämäntavan tukeminen lapsen kasvun ja kehityksen turvaamiseksi. Tarkoituksena oli saada vanhemmat tietoisiksi siitä, miten he voisivat liikkua yhdessä lastensa kanssa vapaa-ajallaan. Työn tilaajana toimi Lasten Liikunnan Tuki ry ja kohderyhmänä liikuntapäiväkerho Peuhulan 3–5-vuotiaat lapset ja heidän vanhempansa. Opinnäytetyö toteutettiin osaksi Aktiivinen Alku -hanketta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Teoriaosuus koostui liikunnan ja vuorovaikutuksen merkityksestä 3–5-vuotiaiden lasten kehitykselle. Aihetta tarkasteltiin neljän eri kehityksen osa-alueen, motorisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosioemotionaalisen kehityksen kautta. Kahden avoimen haastattelun, varhaiskasvatuksen kehittäjän kanssa käytyjen keskustelujen sekä aiemmin tehtyjen liikunnallisten toimintakorttien soveltamisen myötä opinnäytetyön tuotoksena suunniteltiin ja toteutettiin liikunta- ja vuorovaikutuskortit osaksi liikuntapäiväkerho Peuhulan toimintaa.
Liikunta- ja vuorovaikutuskortit toteutettiin painettuna kortteina sekä sähköiseen muotoon yhdistyksen toimijoiden vapaaseen käyttöön. Kortteja syntyi 20 kappaletta ja niiden tarkoituksena on saada vanhemmat liikkumaan yhdessä lastensa kanssa. Kortit mahdollistavat lapselle välttämättömän lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen toteutumisen ja välittävät tietoa liikunnan ja vuorovaikutuksen merkityksestä lapsen kehitykseen. Korttien liikkeet ja harjoitteet on havainnollistettu Peuhulan 6-henkisestä perheestä otetuin kuvin, jotka mahdollistavat korttien käyttämisen niin eri-ikäisten lasten kanssa kuin myös ajasta tai paikasta riippumatta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Teoriaosuus koostui liikunnan ja vuorovaikutuksen merkityksestä 3–5-vuotiaiden lasten kehitykselle. Aihetta tarkasteltiin neljän eri kehityksen osa-alueen, motorisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosioemotionaalisen kehityksen kautta. Kahden avoimen haastattelun, varhaiskasvatuksen kehittäjän kanssa käytyjen keskustelujen sekä aiemmin tehtyjen liikunnallisten toimintakorttien soveltamisen myötä opinnäytetyön tuotoksena suunniteltiin ja toteutettiin liikunta- ja vuorovaikutuskortit osaksi liikuntapäiväkerho Peuhulan toimintaa.
Liikunta- ja vuorovaikutuskortit toteutettiin painettuna kortteina sekä sähköiseen muotoon yhdistyksen toimijoiden vapaaseen käyttöön. Kortteja syntyi 20 kappaletta ja niiden tarkoituksena on saada vanhemmat liikkumaan yhdessä lastensa kanssa. Kortit mahdollistavat lapselle välttämättömän lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen toteutumisen ja välittävät tietoa liikunnan ja vuorovaikutuksen merkityksestä lapsen kehitykseen. Korttien liikkeet ja harjoitteet on havainnollistettu Peuhulan 6-henkisestä perheestä otetuin kuvin, jotka mahdollistavat korttien käyttämisen niin eri-ikäisten lasten kanssa kuin myös ajasta tai paikasta riippumatta.
