Sosiaalinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa : Tutkimus lasten mielipiteistä ja kokemuksista
Nordenswan, Katarina; Kotsalainen, Viivi (2019)
Nordenswan, Katarina
Kotsalainen, Viivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lasten mielipiteitä sosiaalisista oppimisympäristöistä Viiriäisen päiväkodissa Hattulassa. Teoreettisina lähtökohtina käytettiin Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, Hattulan kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä sosiaalisiin oppimisympäristöihin kiinnittyviä käsitteitä, kuten leikki, sosiaaliset suhteet ja osallisuus. Työn tilaaja oli InnoVaka Hattula-hanke, jonka yhteistyöpäiväkotina Viiriäinen toimii.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla 10 lasta yksilö-ja ryhmähaastatteluin. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla, minkä jälkeen muodostui teemakortisto lasten mielipiteistä sosiaalisten oppimisympäristöjen nykytilasta sekä niiden kehittämisestä. Lasten piirustuksia käytettiin lisäaineistona.
Pääasiassa lapset olivat tyytyväisiä päiväkodin sosiaaliseen oppimisympäristöön. Kaikki tutkimukseen osallistuneet lapset kokivat olonsa turvalliseksi päiväkodissa ja jokaisella oli kavereita. Tunteisiin liittyvät teemat olivat haastavimpia tutkia. Lepohetki koettiin negatiivisimpana asiana, sillä lapsien mielestä se on liian pitkä tai tylsä. Tutkimustuloksia ei voi yleistää valtakunnalliselle tasolle pienen otannan vuoksi, mutta niitä voidaan käyttää suuntaa antavina tietoina varhaiskasvatuksen kehittämisessä. Varhaiskasvattajien vastuu monipuolisten sosiaalisten oppimisympäristöjen mahdollistajana on merkittävä. Tutkimus vahvisti omalta osaltaan sitä, että kasvattajien tulee tuntea lapset ja heidän sisäiset maailmansa, jotta he pystyvät vastaamaan lasten tarpeisiin ja osaavat innostaa ja motivoida heitä oppimaan uusia asioita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla 10 lasta yksilö-ja ryhmähaastatteluin. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla, minkä jälkeen muodostui teemakortisto lasten mielipiteistä sosiaalisten oppimisympäristöjen nykytilasta sekä niiden kehittämisestä. Lasten piirustuksia käytettiin lisäaineistona.
Pääasiassa lapset olivat tyytyväisiä päiväkodin sosiaaliseen oppimisympäristöön. Kaikki tutkimukseen osallistuneet lapset kokivat olonsa turvalliseksi päiväkodissa ja jokaisella oli kavereita. Tunteisiin liittyvät teemat olivat haastavimpia tutkia. Lepohetki koettiin negatiivisimpana asiana, sillä lapsien mielestä se on liian pitkä tai tylsä. Tutkimustuloksia ei voi yleistää valtakunnalliselle tasolle pienen otannan vuoksi, mutta niitä voidaan käyttää suuntaa antavina tietoina varhaiskasvatuksen kehittämisessä. Varhaiskasvattajien vastuu monipuolisten sosiaalisten oppimisympäristöjen mahdollistajana on merkittävä. Tutkimus vahvisti omalta osaltaan sitä, että kasvattajien tulee tuntea lapset ja heidän sisäiset maailmansa, jotta he pystyvät vastaamaan lasten tarpeisiin ja osaavat innostaa ja motivoida heitä oppimaan uusia asioita.