"Suuren kokonaisuuden johtaminen ilman apulaisesimiestä olisi mahdoton tehtävä" : Jaetun johtajuuden toteutuminen Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa
Viljakainen, Mari (2019)
Viljakainen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904307001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904307001
Tiivistelmä
Päiväkotien johtajuus on muuttunut 1990-luvun lapsiryhmäjohtoisen johtajuuden jälkeen enemmän hajautettujen organisaatioiden johtamiseksi. Päiväkodin johtajan vastuualueet ovat lisääntyneet ja johdettavan henkilöstön määrä on kasvanut. Päiväkodin johtajien vastuulla nähdään hallinnollinen johtaminen, pedagoginen johtaminen sekä henkilöstöjohtaminen.
Tampereen kaupunki otti vuonna 2015 käyttöön apulaisesimiehen päiväkodin johtajien työpariksi yksiköissä, joissa oli yli 250 lasta ja henkilökuntaa yli 40. Tampereella on käytössä myös päiväkotien johtotiimit, joihin kuuluu päiväkodin johtajan ja apulaisesimiehen lisäksi myös vastaavia lastentarhanopettajia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata jaetun johtajuuden toteutumista Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa sekä miten apulaisesimiehen työnkuva tukee jaettua johtajuutta. Tarkoituksena on myös tuoda esiin mitä kehitettävää johtamismallissa on päiväkodin johtajien ja apulaisesimiesten näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin internetkyselyn avulla, joka lähetettiin kaikille niille päiväkodin johtajille ja apulaisesimiehille, jotka työskentelivät työpareina Tampereen kaupungin päiväkodeissa. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 44 päiväkodin johtajalle tai apulaisesimiehelle. Tutkimusaineisto koostui 18 vastauksesta, jotka saatiin keväällä 2018. Tutkimuksen aineisto on analysoitu teoriaohjaavan analyysin avulla
Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että johtotiimit ovat selkeyttäneet jaetun johtajuuden toteutumista ja päiväkodin johtajien työmäärä on helpottanut apulaisesimiesten myötä. Koska apulaisesimiehen työnkuva on melko uusi, nähtiin johtajuusmallissa myös haasteita liittyen töiden jakamiseen sekä ajankäyttöön. Haasteena nähtiin myös apulaisesimiehen kaksoisrooli lastentarhanopettajana sekä johtajana. Työnkuvaa tulisi vielä päivittää, jolloin vastuualueet selkiytyisivät ja jaettu johtajuus tulisi paremmin ymmärretyksi myös työntekijöiden ja päiväkotien asiakkaiden keskuudessa.
Tampereen kaupunki otti vuonna 2015 käyttöön apulaisesimiehen päiväkodin johtajien työpariksi yksiköissä, joissa oli yli 250 lasta ja henkilökuntaa yli 40. Tampereella on käytössä myös päiväkotien johtotiimit, joihin kuuluu päiväkodin johtajan ja apulaisesimiehen lisäksi myös vastaavia lastentarhanopettajia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata jaetun johtajuuden toteutumista Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa sekä miten apulaisesimiehen työnkuva tukee jaettua johtajuutta. Tarkoituksena on myös tuoda esiin mitä kehitettävää johtamismallissa on päiväkodin johtajien ja apulaisesimiesten näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin internetkyselyn avulla, joka lähetettiin kaikille niille päiväkodin johtajille ja apulaisesimiehille, jotka työskentelivät työpareina Tampereen kaupungin päiväkodeissa. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 44 päiväkodin johtajalle tai apulaisesimiehelle. Tutkimusaineisto koostui 18 vastauksesta, jotka saatiin keväällä 2018. Tutkimuksen aineisto on analysoitu teoriaohjaavan analyysin avulla
Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että johtotiimit ovat selkeyttäneet jaetun johtajuuden toteutumista ja päiväkodin johtajien työmäärä on helpottanut apulaisesimiesten myötä. Koska apulaisesimiehen työnkuva on melko uusi, nähtiin johtajuusmallissa myös haasteita liittyen töiden jakamiseen sekä ajankäyttöön. Haasteena nähtiin myös apulaisesimiehen kaksoisrooli lastentarhanopettajana sekä johtajana. Työnkuvaa tulisi vielä päivittää, jolloin vastuualueet selkiytyisivät ja jaettu johtajuus tulisi paremmin ymmärretyksi myös työntekijöiden ja päiväkotien asiakkaiden keskuudessa.