dc.contributor.author | Anttonen, Marika | |
dc.date.accessioned | 2019-05-02T10:47:55Z | |
dc.date.available | 2019-05-02T10:47:55Z | |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/167406 | |
dc.description.abstract | Tutkin opinnäytetyössäni tyttöjen mielipiteitä osallistavasta mediasta. Tutkimuksen toimeksiantaja on tyttöjenlehti Demi.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä z-sukupolvi eli 1990-luvun ja 2000-luvun taitteessa syntyneet ovat osallistavasta mediasta. Tutkin opinnäytetyössä myös sitä, miten nuoret haluavat osallistua mediassa ja tunnistavatko he muiden lukijoiden tai seuraajien tekemän sisällön Demissä. Rajasin tutkimusanalyysin koskemaan Demin painettua lehteä ja Instagram-tiliä.
Käytin opinnäytetyöni tutkimusstrategiana tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä käytin puolistrukturoituja haastatteluja. Toteutin kaksi ryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä kahdeksan nuorta. Sen lisäksi haastattelin kolmea Demin lukijatoimituksen jäsentä ja Demin päätoimittajaa. Hyödynsin opinnäytetyössäni myös Internet-lähteitä ja kirjallisuutta.
Ryhmähaastatteluissa selvisi, että nuoret haluavat lukea ja katsella muiden saman ikäisten tuottamaa sisältöä, koska se on heidän mielestään samaistuttavaa. Nuoret ideoivat uusia osallistumismahdollisuuksia, joiden avulla he voisivat osallistua Demin printtilehden ja sosiaalisen median kanavien tekoon. Nuoret ehdottivat muun muassa uuden palstan perustamista painettuun Demi-lehteen. Palstalla lukijat saisivat kirjoittaa omin sanoin kokemuksistaan ja ajatuksistaan. Nuoret pitivät myös lukijatoimituksen tuottamasta Demi-lehdestä ja toivoivat sille jatkoa. Haastateltavien mielestä olisi hyvä, jos nuorten tuottamaa sisältöä olisi jokaisessa lehden numerossa.
Ryhmähaastatteluihin osallistuneet nuoret pitivät tärkeänä, että lukijoiden mielipiteet otetaan huomioon ja heitä kuunnellaan niin printtilehdessä kuin sosiaalisessa mediassa. Haastateltavat haluaisivat antaa mahdollisimman erilaisille nuorille mahdollisuuden osallistua ja päästä vaikuttamaan lehden ja sosiaalisen median kanavien kehittämiseen. | - |
dc.description.abstract | I studied in my thesis young girls’ opinions about participatory journalism. The thesis’ client is Finnish girls’ magazine Demi.
The goal of this thesis was to examine what do generation z ergo people born between 1990s and 2000s think about participatory media. I studied in the thesis also how young people want to participate in the media and do they recognize content that other readers or followers have done for the Demi. I narrowed the study analysis to Demi’s printed magazine and Instagram account.
I used a case study as a study strategy in this thesis. I used semi-structured interviews as a data collection method. I carried out two focus group interviews where participated altogether eight young people. In addition, I interviewed tree girl’s who where part of the Demi’s reader editors and Demi’s editor in chief. I also benefited Internet-sources and literature in my thesis.
In group interviews it appeared that young want to read and watch content that are made by other same aged people because they think that it is relatable. Young came up with new ways to co create Demi’s print magazine and on social media channels. Young people suggested amongst other things that should be found a new column in the Demi magazine. On the column readers could write about their experiences and thoughts. Young people liked the Demi’s number that was done by the reader editors and they hoped that it will be done again. Interviewees thought that it would be nice to have content made by youngsters on all the numbers of the magazine.
Interviewees that participated on the focus group interviews thought that it is important to consider about readers opinions on print magazine and on social media channels. Interviewees would like to give different people a chance to co create the magazine and social media accounts. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Osallistava media z-sukupolven näkökulmasta : nuorten ajatuksia osallistamisesta tyttöjenlehti Demissä | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-201905027181 | - |
dc.subject.specialization | Journalismi | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media| | - |
dc.subject.yso | osallistava media | - |
dc.subject.yso | osallistava journalismi | - |
dc.subject.yso | z-sukupolvi | - |
dc.subject.yso | aikakauslehti | - |
dc.subject.yso | tyttöjenlehti | - |
dc.subject.yso | Demi | - |
dc.relation.contractor | Demi | - |
dc.subject.discipline | medianomi (AMK) | - |